Regio

Krijgt herstel spoorlijn IJzeren Rijn nieuwe kans door oorlog Oekraïne?

De discussie over het herstel van de IJzeren Rijn, een spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, is weer opgelaaid. De historische spoorlijn verbindt het Duitse Ruhrgebied via Midden-Limburg met de haven in Antwerpen, maar sinds 1992 is het tracé Roermond-Herkenbosch-Vlodrop-Dalheim (D) gesloten.

Het investeren in het herstel van de IJzeren Rijn zou handig zijn voor het snel verplaatsen van troepen en militair materieel, vindt het Vlaamse Europees Parlementslid Wouter Beke (CD&V) die daarover vragen heeft gesteld aan de nieuwe EU-commissaris van Defensie. Hij wil weten of die van plan is de IJzeren Rijn volledig te heropenen of dat er een studie kan worden uitgevoerd naar het potentieel van de spoorverbinding, meldt Het Belang van Limburg.

Uit een studie van 2018 bleek dat de beste optie is om De IJzeren Rijn vanaf Roermond via Venlo om te leiden. De spoorlijn zou anders dwars door Nationaal Park De Meinweg moeten lopen. Het herstel zou minstens 590 miljoen euro kosten, voornamelijk op Nederlands grondgebied.

Er is al vaker geprobeerd de spoorlijn nieuw leven in te blazen. Nederland heeft zich daarbij verzet, vanwege de hoge kosten en het beschermen van de Rotterdamse haven. Door het openen van de lijn, is er namelijk makkelijker toegang tot de concurrent: de Antwerpse haven.

Lees verder onder de foto

Het gesloten deel van de IJzeren Rijn (foto: Wikimedia Commons)

Amerikaans materieel vervoeren

De oorlog in Oekraïne en de toegenomen focus op Europese defensie zijn reden voor Beke om het weer bespreekbaar te maken. Europa investeert miljarden in zogeheten dual-use infrastructuur, bedoeld voor zowel civiel als militair gebruik. Spoorlijnen zoals de IJzeren Rijn zijn cruciaal voor het snel verplaatsen van troepen en militair materieel, zeker omdat veel Amerikaans militair materieel via Antwerpen en Zeebrugge binnenkomt.

Heropening Hamont-Weert

Naast militaire voordelen zou de heropening ook voor reizigers positief uitpakken. Het zou de spoorverbinding tussen Hamont (België) en Weert weer herstellen. Dat brengt veel voordelen voor Midden-Limburg met zich mee.

Of Europa de beurs wil trekken is even afwachten. De EU-commissaris heeft drie weken om met een antwoord te komen.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button