Nieuwe plannen binnenstad Weert: kleiner winkelgebied en bewoning in aanloopstraten
Het gemeentebestuur van Weert maakte deze week bekend wat de definitieve plannen zijn met de binnenstad van Weert. De regels worden veranderd voor bewoning in de stad en het kernwinkelgebied wordt kleiner gemaakt. Daarnaast doet Weert nog niet mee aan het zero emissie stadslogistiek plan.
In het omgevingsprogramma binnenstad Weert is te lezen dat het college van Burgemeester en Wethouders zich gaat richten op vier doelen. Een vitale binnenstad, het versterken van de eigen identiteit, een klimaatadaptief centrum en de binnenstad goed bereikbaar houden. Alles met als doel om de binnenstad levendig te houden, iets waar al jarenlang over gesproken wordt.
Sommige plannen gaan niet door. Met het wegvallen van de landelijke verplichting om binnensteden emissievrij te maken, kiest Weert er voor om ervaringen uit andere steden af te wachten voor het zelf van de binnenstad een emissievrije zone maakt. Vracht- en bestelauto’s mogen, na een overgangsperiode, die zones alleen binnen als ze geen schadelijke stoffen uitstoten.
Kleiner kernwinkelgebied
Om de binnenstad vitaal te houden is het idee om het kernwinkelgebied te verkleinen. Door bezoekersstromen te volgen is besloten welke gebieden als ‘winkelstraat’ aangemerkt worden. Het gaat hier om de Beekstraat tot en met de ingang van de Muntpassage, het Collegeplein, de Markt, de Nieuwe Markt, de Meikoel, de Van Berlostraat, een gedeelte van Langstraat tot en met de Van Berlostraat en het Paradijsstraatje. Daarnaast is het eerste deel van de Maasstraat tot de Begijnensteeg toegevoegd.
Ook is er nagedacht over bewoning in de binnenstad. In de nieuwe plannen is bewoning niet meer mogelijk op de begane grond op het Bassin en op de Oelemarkt. Beide pleinen zijn ingericht om ook dienst te kunnen doen voor evenementen. Het college van B&W stelt dat woningen op de begane grond daar niet bij passen. In de aanloopstraten naar het centrum toe, Langstraat, Maasstraat en Beekstraat, wordt de mogelijkheid van bewoning juist toegevoegd. Maximaal vijftig procent van de panden mag worden getransformeerd naar wonen met een maximum van twee aangrenzende panden met woonfunctie.
(tekst gaat verder onder de foto)
Jongeren en ouderen
De gemeente Weert wilt ook jongeren gaan betrekken bij de planvorming in de binnenstad. “Jongeren zorgen voor meer reuring en omzet, ontmoetingen vinden plaats en herinneringen worden gecreëerd waardoor er meer binding met Weert/de binnenstad ontstaat”, zo valt er te lezen in het omgevingsprogramma. Voor ouderen gaat er in kaart gebracht worden van welke faciliteiten zij op dit moment gebruik maken. Met het op termijn verdwijnen van het Cwartier, met daarin Punt Welzijn gehuisvest, zal er een alternatieve locatie gevonden moeten worden.
Er zijn ook plannen om het aanzicht van het centrum wat aantrekkelijker te maken. De in 2010 aangeschafte sfeerverlichting kan nog twee jaar mee en moet daarna vervangen worden. Ook wordt gekeken naar herinrichting en vergroening van de Stationsstraat. Uit een in 2022 uitgevoerd onderzoek ,blijkt dat blijkt dat een vergaande vergroening en het klimaat robuust maken van deze straat een kwalitatieve meerwaarde voor de binnenstad kan vormen. Ook voor de Langstraat worden vergroeningsplannen opgesteld.
Streetwise
Organisatie Streetwise krijgt verlenging van zijn opdracht om leegstand in de binnenstad tegen te gaan en samen met ondernemers met innovatieve ideeën te komen. Er wordt gedacht aan een winkelstraatmanager die het aanspreekpunt wordt van winkeliers en er wordt naar een nieuwe plaats voor de ondernemers in het Cwartier gezocht.
Plannen voor een uitbreiding van de fietsenstalling rondom het stationsgebied zijn er ook al lang. Voor Kermis Weert 2025 moeten deze plannen uitgevoerd zijn. Er moeten zo’n 188 fietsplaatsen bij komen. De gemeente Weert en Prorail hebben hiervoor inmiddels een realisatieovereenkomst getekend.