Centrum Maasbracht wordt groener en veiliger, toch zijn er kanttekeningen

Het centrum van Maasbracht gaat op de schop. Zo komt er onder andere meer groen op de markt, wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 30 kilometer per uur en moet vrachtverkeer op de Molenweg vermeden worden. Ondanks dat een officiële ‘ja-stemming’ niet eens nodig was, is een deel van de raad kritisch of alles volgens het visieplan kan worden uitgevoerd.
De gemeenteraad van Maasgouw keurde het plan ‘Centrumvisie Maasbracht’ unaniem goed. Alle partijen reageerden enthousiast op de inhoud van het plan. “Een goed stuk en naar ons oordeel is deze visie belangrijk voor Maasbracht”, vertelt Alcuin Thijssen van VVD Maasgouw.
De reden volgens Maasgouw om het centrum aan te passen is omdat bij omliggende dorpen en steden meerdere ontwikkelingen plaatsvinden die daarmee de sterke positie van de havenstad onder druk zetten. Zo is in Echt recent de Pannenfabriek met horeca en een grote supermarkt geopend, zijn in Ittervoort plannen voor nieuwe supermarkten langs de Napoleonsweg en wordt in Heel gewerkt aan een centrumplan om de bereikbaarheid van winkels te verbeteren en uitbreiding van de supermarkt mogelijk te maken.
Lees ook: Video: De Pannenfabriek Echt officieel geopend
Hierdoor is de gemeente met de ondernemers gaan samenwerken aan een centrumvisie die vastlegt hoe het winkelhart van Maasbracht toekomstbestendig blijft.
Aanpassingen
In de visie wordt de Molenweg ingericht tot een 30 kilometer zone. Dat maakt oversteken veiliger, want momenteel heerst een gevoel van verkeersonveiligheid. Daarnaast moet dit het doorgaand vrachtverkeer ontmoedigen.
Verkeersveiligheid
Want één woord dat meermaals uit de mond van verschillende raadsleden komt, is verkeersveiligheid. Er zou te veel vrachtverkeer zijn op de Molenweg en die moet worden omgeleid. “Inwoners maken zich hier zorgen over. Er moeten nu onderzoeken plaatsvinden of vrachtverkeer wel omgeleid kan worden”, aldus Jessie Smeets-Palmen van CDA Maasgouw.
Wethouder Tim Snijckers laat weten dat er al werk is gemaakt om het vrachtverkeer te kunnen omleiden. “Er wordt momenteel samen met bedrijven van bedrijventerrein Koeweide gekeken naar alternatieve routes. Dat moeten we nu niet laten inslapen, maar daar gaan we vol gas op geven”, stelt de wethouder.
Vergroening
Ook het centrum tussen de Lidl en de Jumbo krijgt een opknapbeurt. De gemeente vergroent de Markt en de Molenweg met bomen, zitplaatsen en ruimte voor terrassen. Daarmee wil Maasgouw het versteende gehalte van het centrum verminderen. Zo wordt het centrum niet alleen aantrekkelijker, maar ook beter bestand tegen hittestress en wateroverlast.
Blauwe zone
In het plan wordt de parkeerdruk in het centrum aangepakt door een blauwe zone voor kortparkeren in te voeren. Langparkeerders zoals medewerkers en bewoners verplaatsen dan naar plekken rond de Andreashal. Toch uit Carsten Bours van Nieuw Links Maasgouw twijfels over deze maatregel. “Wij hebben enkele vraagtekens hoe dit straks in de uitvoering eruit gaat zien. Gaat dit wel problemen verhelpen? Bewoners gebruiken deze plekken vaak al om kort te parkeren”. Volgens het plan wijst duidelijke bewegwijzering bezoekers straks sneller de weg naar vrije parkeerplekken.
Geen omvorming naar woningen
Ondernemers krijgen meer kansen doordat winkels in het kerngebied beschermd blijven tegen omvorming naar woningen. Tegelijk wordt horeca uitgebreid met meer ruimte voor restaurants, lunchrooms en cafetaria’s.
Haven
Tot slot wil de gemeente de band tussen het centrum en het Havengebied versterken. “De verbinding tussen de haven en de Molenweg kan niet letterlijk fysiek zijn vanwege de afstand, maar vooral inhoudelijk. Toch kan het elkaar zeker versterken”, aldus Snijckers. Volgens het plan zou dit kunnen door gezamenlijke thema’s en evenementen.
Financiering
Voor 2026 is 100.000 euro gereserveerd uit de algemene reserve. Dat is niet genoeg voor alle plannen. Daarnaast staan de kosten niet tot in detail omschreven in het visieplan en daar maakt Lokaal Belang zich zorgen over. “We missen gewoonweg de financiële paragraaf, waardoor we niet zeker weten of alles wordt waargemaakt. Er is niet veel financiële ruimte voor de komende jaren. We stemmen zeker in, maar met een kanttekening”, stelt Clemens Meerts.
Wethouder Snijckers legt uit dat de ontbrekende cijfers nu nog niet in het plan geplaatst kunnen worden. Volgens hem kunnen de kosten in de loop van de tijd, bijvoorbeeld met subsidies, worden opgevangen. Als alles volgens plan verloopt voert Maasgouw de eerste maatregelen begin 2026 uit.