Roermond beloont inwoners die tegels vervangen door groen
Inwoners van Roermond die tegels uit hun tuin halen en vervangen door groen, kunnen daarvoor een waardebon krijgen. De gemeente Roermond en tuincentrum bijSTOX werken samen om tuinen in de stad groener te maken.
Met de actie wil de gemeente de stad beter bestand maken tegen hitte en droogte. Volgens de gemeente heeft de regio Roermond relatief veel verharding en weinig regen. Stenen tuinen houden warmte vast en laten regenwater minder goed de bodem in zakken. Planten zorgen juist voor verkoeling, houden water vast en zijn beter voor bijen en vlinders.
Inwoners die tot 5 vierkante meter tegels verwijderen, krijgen een waardebon van 25 euro. Wie meer dan 5 vierkante meter tegels weghaalt, ontvangt een bon van 50 euro. De bon kan bij bijSTOX worden gebruikt voor inheemse planten en kruiden. Volgens wethouder Jonathan Felix wordt Roermond merkbaar warmer en kan meer groen in tuinen helpen om buurten koeler en prettiger te maken.



