Bewoners Weert slijpen de messen voor gevecht tegen de bierkaai
In Weert zijn de messen geslepen. Met een grote advertentie in De Limburger op 6 juli doen omwonenden een uiterste poging de komst van vier megaloodsen tegen te houden. Iedereen lijkt tegen: omwonenden, de voltallige gemeenteraad. Maar het college is met handen en voeten gebonden aan het bestemmingsplan en de vergunningen zijn al verleend.
Omwonenden hebben hun rechtszaak tegen de bouw van de eerste twee warehouses bij Sluis Zes al verloren. De voorzieningenrechter in Roermond vond al in maart dat de loodsen niet zijn tegen te houden, ondanks dat de afhandeling van het verkeer niet duidelijk is. Daarvoor wordt nog onderzocht verricht.
Het is echter vooral die verkeershinder waarom de omwonenden nu in het geweer komen. De bewoners die eerder een rechtszaak aanspanden hebben geld gelapt voor actiemateriaal. Zo komt er zaterdag een grote advertentie in de krant. Daarnaast worden ook andere media benaderd en er komen posters om voor de ramen te hangen.
Ramp
“Het is een ramp als je ziet hoe de schoolgaande jeugd de Suffolkweg moet oversteken. Hoe moet dat als het vrachtverkeer straks gaat verdubbelen of zelfs verdriedubbelen?” vraagt Eric Mertens zich af, die zelf in Boshoven woont. Hij zegt te praten namens enkele stichtingen en alle bewoners van de kazernelaan, Boshoven, Laar en Molenakker. “Ze hebben er allemaal last van”, zegt hij stellig. Onder het protest op de posters staat zelfs: ‘Namens alle inwoners van Weert.’
Al het vrachtverkeer moet via de Suffolkweg naar de Randweg, legt hij uit. “Als het daar vastloopt, gaat het verkeer de andere kant op, richting Roermond en dan slibt alles dicht.” De bewoners is een ontsluiting aan de andere kant van de stad beloofd, “maar dat kan niet, want daar is het Natura 2000-gebied”.
Unaniem tegen
Niet alleen de bewoners zijn tegen, ook de gemeenteraad heeft unaniem tegen gestemd. Maar als een plan dat voldoet aan de geldende wet en regelgeving en past binnen de voorwaarde van het berstemmingsplan, dan kan het niet worden tegengehouden, legt een woordvoerder nog eens uit. “Het college zag geen weigeringsgronden.”
Ook het verkeer was geen reden om de bouw te voorkomen. Dat was onderdeel van de vergunningverlening. Voor die verkeersafhandeling komt dus nog een uitgebreid onderzoek. Want met hoeveel het verkeer gaat toenemen is nog lang niet duidelijk.
Farce
Mertens heeft zelf in de gemeenteraad gezeten. “Het is één grote farce”, stelt hij. Naar aanleiding van de komst van de loodsen heeft hij een brief aan de Wethouder geschreven. “Maar dan krijg je een nietszeggende brief terug: ‘We denken aan de belangen van de Weerter bevolking, maar we moeten ons houden aan de wet’.”
De frustratie zit diep. “Ja, ik ben echt pissig! Het is één grote geldkwestie. Weert is volgebouwd, maar de grond is goedkoop aan deze kant van de stad, richting België. En daarom stemt het college er mee in”, meent Mertens.
Zuiver
Fractievoorzitter Piet Scholten van DUS Weert zegt benaderd te zijn om ook te tekenen voor de advertentie. “Maar daar hebben wij nee tegen gezegd. Wij hebben politieke instrumenten en we willen de zaak zuiver houden.”
Zoals iedereen in de gemeenteraad is ook DUS Weert tegen de komst van de loodsen. “Maar de wet is de wet en een geldig bestemmingsplan is een geldig bestemmingsplan.” Niets aan te doen dus. De gemeenteraad had tien tot vijftien jaar geleden in moeten grijpen bij het vaststellen van het bestemmingsplan.
En juist daarom heeft hij deze week bij de Algemene Beschouwingen nog eens gehamerd op de omgevingsvisie. “Daarin wordt bepaald hoe Weert er in de toekomst uit gaat zien. Het college moet nu zorgen dat die ideeën ook in de bestemmingsplannen en omgevingsplannen terechtkomen.” Dit om te voorkomen dat Weert in de toekomst opnieuw met een dergelijke domper overrompeld wordt.