Bruggen Julianakanaal slijten sneller dan gedacht, zwaar verkeer omgeleid
Drie bruggen over het Julianakanaal krijgen een gewichtsbeperking voor zware voertuigen en transporten. Uit onderzoek blijkt dat het staal van de bruggen tekenen van vermoeiing vertoont. Rijkswaterstaat neemt daarom maatregelen om de veiligheid van de bruggen te waarborgen.
Vanaf 24 december gelden de gewichtsbeperkingen voor de bruggen in Roosteren, Echt en Illikhoven. Op de brug bij Roosteren mogen geen vrachtwagens of landbouwvoertuigen zwaarder dan 3,5 ton rijden. Voor de brug bij Echt geldt dat zwaar speciaal transport van boven de 50 ton niet meer is toegestaan.
Bij de brug in Illikhoven worden verkeerslichten en barriers geplaatst, zodat het verkeer via het midden van de brug rijdt. Hier geldt een maximumgewicht van 50 ton. De omleidingsroutes worden aangegeven met borden.
Hulpdiensten en het openbaar vervoer van Arriva zijn uitgezonderd van deze beperkingen. Volgens Rijkswaterstaat moet dat qua veiligheid kunnen.
Snellere slijtage
De bruggen zijn gebouwd in 1963 en 1965 en hadden een verwachte levensduur van 100 jaar. Door zwaarder en intensiever verkeer dan in de jaren zestig is de slijtage sneller gegaan dan voorzien. Alle bruggen van Rijkswaterstaat worden jaarlijks visueel gecontroleerd en elke zes jaar uitgebreider onderzocht.
Verder onderzoek
Rijkswaterstaat doet op dit moment nader onderzoek naar de conditie van de bruggen. De drie over het Julianakanaal bleken in slechtere staat dan gedacht. De huidige maatregelen zijn daarom nodig om de veiligheid te blijven garanderen.
De resultaten van verdere berekeningen worden in 2026 verwacht. Er wordt ook onderzocht of tijdelijke versterkingen mogelijk zijn.



