Energieconcern RWE gaat op industrieterrein Zevenellen bij Buggenum een enorme afvalverwerker bouwen. Met het project is zo’n een miljard euro gemoeid. In de afvalverwerker wordt jaarlijks zo’n 800.000 ton gemeentelijk afval verwerkt. Het energierijke eindproduct daarvan gaat naar chemisch industrieterrein Chemelot in Stein dat daardoor minder fossiele energie gebruikt en CO2 uitstoot. Volgens de plannenmakers van RWE gaan de omwonenden nauwelijks iets merken van het nieuwe bedrijf onder de naam Furec.
Tot nu toe ging het Limburgse ‘grijze-bak-afval’ per vrachtwagens naar Drenthe om verbrand te worden. Vanaf 2028 moet dat afval naar Buggenum worden gebracht en wordt dan niet verbrand maar verwerkt tot bruikbare energie.
“Dat past in ons streven om vanaf 2040 CO2-neutraal te zijn”, zegt projectdirecteur Denis Aarssen van RWE. “Het afval hoeft ook niet meer naar Drenthe gebracht te worden, een rit van 280 kilometer. Wel is het zo dat we meer afval gaan importeren om het economisch allemaal haalbaar te maken. Dat kan uit het buitenland zijn, maar ook vanuit bijvoorbeeld Zuidoost-Brabant. Natuurlijk is het een verdienmodel, maar het bespaart ook fossiele energie en CO2-uitstoot. Bovendien is het een project dat elders in Europa ook herhaalbaar is, dat was een voorwaarde.”
RWE en dus Furec kiest voor industrieterrein Zevenellen bij Buggenum omdat daar een dergelijke installatie in het bestemmingsplan past en het centraal ligt in Zuidoost-Nederland. “Maar zeker ook omdat er een haven ligt met voldoende capaciteit”, zegt Denis Aarssen.
Een deel van het afval zal dus worden aangevoerd met schepen, maar ook een aanzienlijk deel met vrachtwagens. Alles bij elkaar maken omwonenden zich intussen wel ongerust. Gaat het niet stinken? Maakt het geen lawaai? Is het een af en aan rijden van vrachtwagens? “Bewoners gaan er niets van merken,” zegt Aarssen stellig. “Het is allemaal inpandig, qua geluid en geur. Je hoort en ruikt niets en we voldoen aan de strenge eisen die de gemeente Leudal stelt. Wel komt er meer verkeersdruk. We hebben uit laten rekenen dat het op 11,1 vrachtwagen per uur neerkomt, 270 dagen per jaar van 7 tot 23 uur. Daar is het wegennet op berekend en we rijden niet door woonkernen.”
Begin volgend jaar worden knopen doorgehakt of alles haalbaar is waarna Furec vanaf 2028 operationeel wordt. Bij het bedrijf komen zo’n 135 mensen te werken.