Maasgouw zet vol in op toerisme: overstappunt, nachtregister en promotiefilm
Maasgouw blijft inzetten op toerisme. De gemeente, die verschillende vakantieparken telt, introduceert dit jaar een aantal actiepunten om het toerisme te versterken. Tegelijkertijd wordt ook aan de leefbaarheid voor inwoners gedacht.
Om te beginnen wil Maasgouw de regio toegankelijker maken. Daarom moet dit jaar minstens één Toeristisch Overstappunt (TOP) gerealiseerd worden. Dit is een plek waar bezoekers hun auto kunnen parkeren en vervolgens eenvoudig een fiets- of wandelroute kunnen beginnen. Ook op andere plekken in Midden-Limburg moeten die punten komen.
Nachtregister
Een ander belangrijk plan is het onderzoek naar de haalbaarheid van een digitaal nachtregister. Dit systeem moet inzicht geven in het aantal overnachtingen en zorgen voor een eerlijke afdracht van toeristenbelasting.
Nu moeten ondernemers zelf de toeristenbelasting afdragen en is er vanuit de gemeente weinig zicht op. Daarnaast helpt het register ook bij de controle op illegale verhuur en permanente bewoning. Ook wil Maasgouw meer regie krijgen over het aantal en de soorten bed & breakfasts binnen de gemeentegrenzen.
Lees ook: ‘Leudal loopt mogelijk duizenden euro’s aan toeristenbelasting mis’
Vakantieparken
Vakantieparken spelen een grote rol in de toeristische economie van Maasgouw. De gemeente wil voorkomen dat de parken verpauperen of veranderen in permanente woonwijken. Daarom wordt een programma dat al sinds 2020 loopt om de vakantieparken Boschmolenplas, Heelderpeel en Porta Isola te vitaliseren, voortgezet.
De gemeente gaat daarnaast in gesprek met ondernemers en organisaties die activiteiten aanbieden op of aan het water. Uit eerder onderzoek blijkt dat het steeds drukker wordt op het water. Het overleg over overlast aan de oevers wordt ook voortgezet.
Maasgouw in beeld
Naast deze verbeteringen zet Maasgouw ook in op gastvrijheid en promotie. In samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland krijgen horecaondernemers een training om toeristen beter te ontvangen. Tenslotte start een online campagne met een promotiefilm om Maasgouw beter als toeristische bestemming te profileren.