NieuwsRoermond

Unieke werkplaats voor wie wat aparts nodig heeft: FabLab in De Weerstand

Hij liep er in 1978 nog stage, in de oude fabriekshal van Philips aan de Bredeweg in Roermond. Kees Maas studeerde toentertijd elektronica aan de Middelbare Technische School in de bisschopsstad. Alle kennis die hij sindsdien verwierf, zet hij nu in voor het verzinnen en maken van unieke producten in diezelfde fabriekshal.

Wie iets nodig heeft dat nog niet of niet meer bestaat of gemaakt wordt, kan sinds kort in het complex van de oude hal aan De Weerstand in Roermond binnenlopen. Daar wordt door een team van technische en kundige vrijwilligers naar een oplossing gezocht, en komen vaak verrassende nieuwe producten tot stand tegen zeer lage kostprijzen.

Het is te veel gezegd dat het FabLab nog in de steigers staat, maar er moet wel nog een en ander aan de enorme ruimte gebeuren op het Weerstand-terrein. Her en der is een ruit aan diggelen, en struiken groeien hoog langs muren en vensters op. Vensters die ogen als ze nog stammen uit de beginjaren van Philips, ergens aanvang 20ste eeuw. 

Tekst gaat verder onder foto

Foto: VML Nieuws

De naam viel al: FabLab, wat staat voor Fabrication Laboratory. Dat is een wereldwijd netwerk van soortgelijke initiatieven, die onderling informatie en kennis uitwisselen. Dat biedt ontegenzeggelijk grote voordelen, vertelt Kees Maas (69) uit Baexem. Samen met zijn vrouw, gespecialiseerd in onderwijs, heeft hij het project opgezet. Zij steken er samen geld in, vertelt hij. 

Wie het terrein van De Weerstand in Roermond binnenwandelt, ziet pal voorbij de slagboom aan de Bredeweg aan de linkerzijde een redelijk onopvallende deur. Die biedt toegang tot het FabLab. Binnen gaat een wereld open die een waar walhalla is voor mensen die van techniek houden.

Recyclen

Her en der zijn vrijwilligers aan het werk, op zoek naar technische oplossingen voor onderdelen van apparaten die niet meer gemaakt worden, bijvoorbeeld. Of anticiperend op nieuwe ontwikkelingen rond elektrische zelfrijdende auto’s.

Kees Maas vertelt hoe in FabLab een idee ontwikkeld is dat is overgenomen door een grote buitenlandse speelgoedfabriek. De kosten? “Nee, ik ben heel blij als ze me in ruil daarvoor een oude machine hier plaatsen, die ze niet meer gebruiken, maar hier goed van pas komt”, vertelt Maas. Want alle machines die in het FabLab staan zijn oude beestjes, die het echter goed doen. Afdankertjes die na een opknapbeurt prima producten opleveren.

Tekst gaat verder onder foto

Foto: VML Nieuws

“Zo zijn hier voor het OLS in Melick flessenopeners gemaakt met het opschrift ‘Vanoet ós Hert’. Hier stappen ook ondernemers binnen die een artikel willen in een zeer beperkte oplage. Elders zou dat erg duur zijn, maar hier maken we die, als we zelf maar uit de kosten komen. Hetzelfde geldt voor particulieren. Wij hebben hier machines om ideeën te verwezenlijken.”

Kees Maas vertelt wat hij vrijwilligers altijd voorhoudt: “Gaat niet bestaat niet! Of: waar een wil is, is een weg – maar soms is die wil weg.”

Wereldwijd netwerk

Doorzetten, is dan zijn devies. “Voor je iets kunt ontwerpen, moet je eerst een tekening maken. Als je die eenmaal hebt, kun je aan de slag. Als mensen een probleem hebben en we daarvoor niet direct een oplossing hebben, kunnen we terecht bij andere FabLabs wereldwijd, want ergens is het probleem wellicht bekend, inclusief de oplossing.”

“Daarvoor hebben we onze fablabcommunity. Handleidingen kunnen via dit netwerk door iedereen in de eigen taal opgezocht worden, en dat is belangrijk voor mensen die hier komen maar slecht Nederlands spreken.”

Tekst gaat verder onder foto

Foto: VML Nieuws

“Wij hoeven niet winstgevend te zijn, we zijn uitsluitend dienstbaar aan de eigen samenleving, hier in en rond Roermond. Dat is ook wat de gemeente wil. Iedereen moet hier langs kunnen komen. Particulieren, ondernemers, jeugd. We hebben in deze ruimte al één lokaal helemaal klaar, hiernaast in de oude productiehal zijn we druk bezig. We hebben een freesbank, een draaibank, een 3D-printer, een laserapparaat, we kunnen grote affiches printen, noem maar op.”

Vrijwilligers

In het gebouw waren dinsdag zo’n zes of zeven mensen aan het werk. “We zijn nog op zoek naar vrijwilligers. Dus wie wat wil leren, is welkom. Vrijwilligers mogen de machines gratis gebruiken. We hebben nu bijvoorbeeld een vrijwilligster die aan een rolstoel gekluisterd is. Zij werkt hier aan de borduurmachine. En van mensen uit Friesland hebben we een prachtige 64 inch-printer gekregen. Daarmee kunnen we onze eigen banners maken. Die mensen zelf maken er ook nog steeds gebruik van.”

Kees Maas benadrukt het verschil met de naburige repairshop op het terrein. “Een repairshop kan dingen repareren. Bij ons zit dat anders. Zo kwam hier een motorrijder die om onderdelen vroeg die niet meer gemaakt worden. Die gaan we dan eerst uittekenen, om ze met een 3d-print te kunnen maken. Anders dan bij een repairshop dus, die is er meer om wasmachines en drogers op te knappen.”

Tekst gaat verder onder foto

Foto: VML Nieuws

“We hoeven er niet van te leven”, gaat Maas verder. We maken dingen die elders niet te betalen zijn. Zo moest een man zijn hond laten inslapen en vroeg ons een foto van zijn geliefde huisdier te laseren. Voor een sleutelhanger. Dat kan hier. We willen straks in de grote hal machines opstellen, die natuurlijk eerst goedgekleurd en technisch in orde zijn. We maken gebruik van oude materialen. Zo hebben we onlangs hout in Nijmegen opgehaald, dat anders weggegooid was maar in goede conditie verkeert.”

Het FabLab in Roermond is te vinden in hal L en geopend dinsdag tussen 9.00 en 16.00 uur. Donderdagavond tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 9.00 en 13.00 uur.

Gerelateerde Artikelen