Geen water meer oppompen uit Limburgse beken vanwege droogte
Waterschap Limburg neemt vanwege de aanhoudende hitte en droogte extra maatregelen om verdere schade aan de natuur te voorkomen. Vanaf 1 juli om 12.00 uur geldt in Noord- en Midden-Limburg een verbod op het onttrekken van water uit beken en sloten. Het verbod geldt ook voor het besproeien van tuinen met oppervlaktewater.
Met het onttrekkingsverbod wil het waterschap voorkomen dat de waterstanden verder dalen. De maatregel geldt voorlopig tot uiterlijk 1 oktober 2026, maar kan eerder worden aangepast of ingetrokken als de omstandigheden verbeteren.
Voor de landbouw gelden enkele uitzonderingen. Zo mag water voor de beregening van hardfruit tussen 10.00 en 18.00 uur worden onttrokken. Voor andere kapitaalintensieve teelten is dat toegestaan tussen 22.00 en 06.00 uur.
Naast het onttrekkingsverbod neemt het waterschap nog meer maatregelen. Zo wordt het maaien langs beken tijdelijk stopgezet, worden acties uitgevoerd om de watertemperatuur van de Roer te verlagen om vissen te beschermen en worden extra droogterondes gehouden om de visstand in de gaten te houden.



