Een volledig herstel van de IJzeren Rijn lijkt van tafel. Een provinciaal ‘nee’ waar ook de gemeente Weert zich in kan vinden, wijst daar op. Wel zijn er kansen voor personenvervoer tussen Weert en Hamont.
De raadsleden van de gemeente Weert werden dinsdag geïnformeerd over de stand van zaken omtrent De IJzeren Rijn. Door de militaire mobiliteit in de Europese Unie en wisselingen binnen de Belgische overheid, kwam De IJzeren Rijn recent weer op de politieke agenda. Vlaams Europees Parlementslid Wouter Beke (CD&V) stelde eerder vragen aan de EU-commissaris van Defensie. Het investeren in het herstel van de IJzeren Rijn zou handig zijn voor het snel verplaatsen van troepen en militair materieel, vond Beke. Hij wilde weten of er plannen waren om de IJzeren Rijn volledig te heropenen of dat er een studie kan worden uitgevoerd naar het potentieel van de spoorverbinding.
Lees ook: Krijgt herstel spoorlijn IJzeren Rijn nieuwe kans door oorlog Oekraïne?
Uit antwoord van EU-commissaris Hoekstra blijkt dat de EU afhankelijk is van de politieke keuzes van Nederland, België en Duitsland. “Er is weliswaar contact gelegd met de autoriteiten van de drie betrokken lidstaten, maar voor de aanleg van deze lijn is hun uitdrukkelijke instemming vereist en de Commissie is alleen niet bevoegd om te beslissen over de uitvoering van het IJzeren Rijnproject”, blijkt uit zijn antwoord.
Vanuit Limburg is de instemming er niet. Gouverneur Roemer was daar eerder al heel duidelijk in: “Drie keer nee vanuit Limburg.” Een brief van het college van B&W aan de gemeenteraad van Weert onderschrijft deze opvatting. Weert conformeert zich aan dat regionale standpunt. De gemeente Weert is, net als de provincie Limburg, wel enthousiast over het idee van het herstel van het personenvervoer op het traject Antwerpen – Hamont – Weert.
39 tot 73 miljoen euro
In oktober 2023 werd al een rapport overhandigd aan de toenmalige verantwoordelijk minister. In die brief viel te lezen dat de aanleg van een volledig Belgisch spoorsysteem tot aan Weert de meest gunstige optie zou zijn. Onderdeel van dit plan bevatte een nieuw geïsoleerd spoor inclusief een aparte
spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart. De, in 2023, geschatte kosten bedroegen €39 tot €73 miljoen, exclusief eventuele inpassingsmaatregelen voor geluid en trillingen om omliggende natura2000 gebieden te beschermen. De Vereniging Treinreizigers Vlaanderen (VTV), Provincie Limburg en de gemeente Weert zien het belang van deze spoorlijn.
Bezoek kamerleden
Burgemeester en wethouders van Weert organiseren in februari/maart 2025 samen met de Provincie Limburg en andere partners een werkbezoek voor Tweede Kamerleden. “Dit bezoek zal niet alleen de spoorverbindingen bespreken, maar ook het belang van infrastructurele aanpassingen aan de A2 onderstrepen”, zo klinkt het uit het Weerter gemeentehuis.