Roerdalen

Inwoners Roerdalen voelen zich veilig, maar maken zich zorgen over verkeersoverlast

Inwoners van Roerdalen voelen zich over het algemeen veilig in hun gemeente. Zij beoordelen de veiligheid met een 7,8. Dat blijkt uit een onderzoek onder het inwonerspanel van de gemeente, waaraan 309 inwoners deelnamen. De uitkomsten worden gebruikt om het veiligheidsplan op te stellen.

Ondanks het positieve rapportcijfer noemen veel inwoners verkeersoverlast als grootste probleem. Zes op de tien respondenten geven aan de afgelopen twaalf maanden overlast te hebben ervaren van te hard rijden of gevaarlijk rijgedrag. Een even groot deel vindt bovendien dat de verkeersoverlast de afgelopen twee jaar is toegenomen.

Ook andere vormen van overlast lijken volgens de deelnemers vaker voor te komen. Zo zegt 42 procent dat de overlast door zwerfafval en verloedering is toegenomen, terwijl 31 procent een toename ziet van jeugdoverlast.

woninginbraken en cybercriminaliteit

Op het gebied van criminaliteit vinden inwoners vooral dat woninginbraken en cybercriminaliteit prioriteit moeten krijgen. Veel inwoners nemen zelf maatregelen om de kans op criminaliteit te verkleinen, bijvoorbeeld door betere verlichting aan te brengen of wachtwoorden te wijzigen. Hoewel inwoners regelmatig verdachte situaties signaleren, zoals onbekende personen in de buurt, drugsdealen of hennepteelt, wordt daarvan volgens het onderzoek slechts in een beperkt aantal gevallen melding gemaakt.

Uit het onderzoek blijkt verder dat inwoners bereid zijn om bij te dragen aan de veiligheid in hun buurt, bijvoorbeeld via WhatsApp-buurtpreventie, Burgernet of onderlinge afspraken. Tegelijkertijd is niet iedereen bekend met de mogelijkheden om meldingen te doen of samen te werken met de gemeente.

Volgens burgemeester Jeffrey van Agtmaal is het positief dat veel inwoners zich veilig voelen. “Er zijn altijd zaken die aandacht vragen. Daarom is het goed dat inwoners alert blijven en zaken blijven melden.”

Gerelateerde Artikelen