Bewoners Lindeborg krijgen ‘nee’ op tweede lift: ‘Het water staat ons aan de lippen’
Bewoners van appartementencomplex Lindeborg aan de Lindelaan in Roermond voelen zich opnieuw onvoldoende gehoord door woningcorporatie Wonen Limburg. Na vele liftstoringen, tijdelijke noodoplossingen en een eerder aangekondigd onderzoek naar de mogelijkheid van een extra lift, is de conclusie nu: er komt geen tweede lift. “In maart werd nog gezegd dat het financieel kon. Nu is er ineens geen geld”, zegt bewoner Frans Janssen.
De flat telt acht verdiepingen en 59 appartementen, met per verdieping zeven woningen. Veel bewoners zijn 65-plus of wonen er met een medische indicatie, waardoor zij afhankelijk zijn van een goed functionerende lift. Die afhankelijkheid werd dit voorjaar pijnlijk zichtbaar toen de enige lift ruim anderhalve maand uitviel. Bewoners zaten in die periode noodgedwongen in hun woning vast.
Als tijdelijke maatregel plaatste Wonen Limburg stoeltjesliften in het trappenhuis. Volgens meerdere bewoners bood dat maar beperkte uitkomst. De trapliften zijn traag en onpraktisch, en niet iedereen kan er veilig gebruik van maken. Ondertussen blijft de angst bestaan voor nieuwe storingen.
Verwachtingen gewekt, vertrouwen gedaald
Janssen, die vaker namens bewoners het woord voert, zegt dat de grootste frustratie zit in de wisselende boodschap van de corporatie. “Bij een eerdere bijeenkomst zeiden ze dat een tweede lift zou kunnen. Ook financieel gezien”, vertelt hij. “Er zou daarna een nieuwe bijeenkomst komen, maar die werd steeds uitgesteld. Op 11 november was het eindelijk zover en toen bleek er opeens geen geld te zijn.”
tekst gaat verder onder foto

Lees ook: Wonen Limburg bekijkt tweede lift voor Roermondse flat met liftproblemen
Die bijeenkomst trok volgens Janssen een grote groep bewoners. “We waren met zo’n 35 man. Er zijn een stuk of acht weggelopen, zo kwaad waren ze. Er werd gewoon een verhaaltje verteld: technisch past de lift, maar nu is er geen geld.”
Bewoners hadden zelf meegedacht over betaalbare alternatieven. “Wij hebben voorgesteld om bij de entree een lift aan de buitenkant te plaatsen, dat was het goedkoopste”, zegt Janssen. De onrust leeft ook buiten de vaste bewonersgroep. Een bezoeker durft de lift inmiddels niet meer te nemen. “Straks valt de lift stil en zit ik opgesloten”, zei ze terwijl ze de trap nam.
“Hoe moet de ambulance naar boven?”
Voor bewoners met een medische indicatie zijn storingen geen ongemak, maar een directe beperking van hun bewegingsvrijheid. Bewoonster Loana Bloem kan door gezondheidsproblemen geen trap lopen. “Vanwege mijn gezondheid kan ik geen trappen lopen. Daarom ben ik hier komen wonen”, zegt ze. In 2011 raakte ze ernstig gewond bij een ongeluk. Haar been herstelde niet volledig. “Mijn been speelt direct op als ik trappen moet lopen. Ik moet dan hulp vragen, maar dat lukte niet altijd.”
Tijdens de langdurige uitval moest Bloem toch gebruikmaken van de noodstoeltjesliften, maar ook die bleken volgens haar ongeschikt. “Die gingen zo langzaam. Sommige mensen kunnen niet lang staan. En het is lastig manoeuvreren met een rollator of rolstoel. Daarnaast kan ik mijn knie niet buigen, dus was de stoeltjeslift ook niet echt een optie.”
Bloem maakt zich daarnaast zorgen om andere bewoners, vooral de meest kwetsbaren. “Mensen van tachtig zie je bijvoorbeeld niet meer als de lift eruit ligt. Die weten vaak niet wie ze moeten bellen. Thuiszorg kwam soms ook niet binnen omdat ze de trap niet op kon. Een verzorger had zelf last van haar knie en kon de trappen ook niet op.” Volgens haar staat ook de veiligheid op het spel: “Hoe moet de ambulance naar boven?”
De opeenvolging van problemen en beloften heeft haar vertrouwen in overleg met de corporatie aangetast. “Ik ga er niet meer naartoe, ik krijg er alleen maar stress van. Ze vertellen dingen die niet kloppen.”
Gang naar huurcommissie
Een groep bewoners wil zich nu organiseren om de druk op Wonen Limburg op te voeren. “We gaan met een paar mensen bij elkaar zitten en kijken of we via de huurcommissie iets kunnen bereiken”, zegt Janssen. “We willen dat Wonen Limburg echt met z’n huurders gaat praten. Na de feestdagen pakken we dit op.”
Voor Bloem is het belang helder. “Als je hier mensen laat wonen die afhankelijk zijn van een lift, moet je zorgen dat die zekerheid er is. Nu is elke storing weer een crisis.”
Wonen Limburg is meerdere malen benaderd voor een inhoudelijke reactie, maar die hebben we tot nu toe niet ontvangen



