Designer Outlet-directeur blikt terug op recordjaar: ‘Afspraken met gemeente toe aan vernieuwing’
Jaarlijks weten ruim 8,3 miljoen bezoekers het Designer Outlet Roermond te vinden. Ook dit jaar is het merkendorp weer goed voor een recordomzet. “Ondanks dat het center al 23 jaar oud is, gaan we nog steeds van record naar record. Daar doen we stinkend ons best voor, samen met bijna 4000 directe en indirecte collega’s”, aldus Pieter van Voorst Vader, managing director van McArthurGlen, het moederbedrijf het Designer Outlet Roermond.
“We brengen Roermond een hoop qua werkgelegenheid en business. Een merkendorp dat 4000 mensen aan het werk heeft, heeft een grote economische impact. We zetten Roermond op de kaart. En de jongere generatie weet niet beter dan dat het Outlet er zit”, aldus Van Voorst Vader. Het Outlet noteerde een omzetgroei van zeven procent dit jaar.
Hij vervolgt: “Met de komst van het Outlet is er ook voor gezorgd dat er mogelijkheden zijn om in Roermond te blijven. Anders waren jongeren misschien naar andere steden vertrokken, zoals Eindhoven of Maastricht. Nu zijn er in Roermond mogelijkheden om door te groeien”, doelt hij op de arbeidsmarkt.
Afspraken met gemeente
Toen het Designer Outlet naar Roermond kwam, werden er afspraken gemaakt met de gemeente over welke winkels zich hier wel en niet mochten vestigen. Een speelgoedwinkel of winkel gericht op de verkoop van etenswaren? Dat mocht niet. Vanwege de concurrentie met de binnenstad, was de gedachte. Inmiddels is de laatste speelgoedwinkel uit de binnenstad vertrokken.
“We gaan graag om tafel om te kijken of de afspraken die destijds zijn gemaakt nog steeds relevant zijn. We willen kijken of er een verbreding of versoepeling mogelijk is. De vraag is namelijk of deze afspraken nog van deze tijd zijn,” legt Van Voorst Vader uit. Wanneer er mogelijkheden zijn om de afspraken uit te breiden of versoepelen, wordt er gedacht aan bijvoorbeeld een winkel van Lego of Haribo. Al denkt Van Voorst Vader dat de bezoekers van het Outlet niet specifiek zullen komen voor dit soort winkels.
Samenwerking met Efteling
Dit jaar werd ook de samenwerking gezocht met de Efteling. Een aantal sprookjesfiguren uit de Wereld Vol Wonderen komt tijdens de kerstperiode naar het Designer Outlet. In de decemberweekenden en tijdens de kerstvakantie is Pardoes, de mascotte van het pretpark, aanwezig. Ook produceert de Efteling een licht- en lasershow voor het merkendorp, elke dag om 16.30 uur bij de grote kerstboom. De twee meest bezochte attracties van ons land werken daarmee voor de eerste keer samen
“Het is voor de eerste keer dat de Efteling iets buiten de hekken in Kaatsheuvel doet. Het is een groot compliment dat zij voor ons hebben gekozen, want de kwaliteitsstandaarden van de Efteling zijn hoog. Ze bewaken deze standaarden met man en macht, maar er was toch voldoende comfort om met het Designer Outlet een samenwerking te starten. Hopelijk komt er een langdurige samenwerking uit”, vertelt Van Voorst Vader.
Toekomstplannen
Van Voorst Vader hoopt natuurlijk dat het aantal bezoekers blijft groeien en dat nieuwe merken zich aan het centrum willen verbinden. Maar als hij er een project moet uitpikken? “Dat is dan wel dat we de grootste Nike-winkel in Europa gaan openen in april. De winkel wordt zo’n 3000 vierkante meter groot.”