Drinkwater stroomt al dagen weg in Herten, werkzaamheden uitgesteld vanwege hitte
Terwijl ons land kampt met extreme hitte en inwoners wordt gevraagd zuinig om te gaan met drinkwater, stroomt in Herten al sinds zondagmiddag drinkwater weg aan de Molenweg. Volgens Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) is er bewust voor gekozen het water voorlopig te laten stromen.
Onder de Molenweg liggen zowel een oude als een nieuwe waterleiding. De nieuwe leiding moet nog worden aangesloten, maar daarvoor moet de oude leiding tijdelijk worden afgesloten. Dat zou betekenen dat een deel van de buurt zonder drinkwater komt te zitten.
Juist vanwege de aanhoudende hitte heeft WML besloten die werkzaamheden uit te stellen. Het waterbedrijf voert tijdens een hitteperiode alleen geplande werkzaamheden uit waarbij de watervoorziening niet hoeft te worden onderbroken. Alleen bij storingen of lekkages wordt daarvan afgeweken.
Er liggen nu nog een oude en nieuwe leiding die gekoppeld moeten worden. Op de oude leiding moet tot die tijd druk blijven staan, waardoor WML er nu voor kiest om het drinkwater te laten wegstromen. Als ze dit niet doen bestaat de kans dat deze inklapt, legt een woordvoerder uit. Volgens WML is daarom sprake van een uitzonderlijke situatie: tijdelijk drinkwater verloren laten gaan of huishoudens tijdens de hitte zonder water zetten.
De aansluiting van de nieuwe leiding staat gepland voor begin volgende week, wanneer de temperaturen naar verwachting zijn gedaald.





