
“Het groot onderhoud zou in 2023 en 2024 plaatsvinden maar in januari en februari van dit jaar waren de tunnels weer twee weekenden dicht. En nu zijn ze de komende maanden weer vier extra nachten dicht. Ik snap de ergernis van burgers en ondernemers wel”, zei een geagiteerd LVR-raadslid Inge Hodselmans donderdagavond tijdens de raadsvergadering in Roermond.
Het was het enige onderwerp dat tijdens de raadsvergadering tot enige opwinding leidde. Maar meteen een onderwerp dat vrijwel elke Roermondenaar in meer of mindere mate raakt. Deze week werd bekend dat de Roertunnel en de Swalmentunnel ondanks alle extra sluitingen opnieuw dicht gaan, naast het maandelijkse reguliere onderhoud. Volgens Rijkswaterstaat om ‘de laatste restpunten aan te pakken’.
“Na twee jaar is het groot onderhoud dus nog steeds niet afgerond”, aldus Hodselmans. “Nog even en dan kan het naadloos overgaan in de volgende ronde groot onderhoud in 2028. Waarom is het hier zoveel vaker dan bij andere tunnels in het land?”
Wethouder Zwijnenberg kon er niet veel meer tegenover zetten dan wat hem door Rijkswaterstaat is verteld. “Iedere tunnel is uniek, met een eigen technisch ingewikkeld systeem. Er zijn bij de werkzaamheden extra knelpunten naar voren gekomen. Daar moeten specialisten voor worden ingeschakeld. Onderliggend is natuurlijk dat de tunnelveiligheid gegarandeerd moet zijn.”
Kleine troost voor alle weggebruikers: het volgende groot onderhoud is niet in 2028 maar in 2030. “Maar ja, honderd procent zekerheid is er niet”, aldus wethouder Zwijnenberg.
De tunnels gaan donderdag 27 maart, dinsdag 8 april, woensdag 9 april en woensdag 21 mei extra dicht, van 9.00 uur ’s avonds tot 6.00 uur ’s morgens.