Roermond

Niet of te laat handelen bij klachten blijft pijnpunt voor gemeente Roermond

Het aantal klachten bij de gemeente Roermond is in 2024 vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van het jaar daarvoor. In totaal kwamen 74 klachten binnen, tegenover 75 in 2023. Daarmee lijkt de daling die in eerdere jaren zichtbaar was niet door te zetten.

De meeste klachten kwamen binnen bij de clusters Beheer Openbare Ruimte en Vergunning, Toezicht en Handhaving. In ongeveer de helft van de gegronde klachten was het probleem dat de gemeente helemaal niet of te laat handelde. Dat betekent bijvoorbeeld dat er niet werd teruggebeld, dat e-mails of brieven niet werden beantwoord of dat afspraken niet werden nagekomen.

De Nationale ombudsman ontving 25 verzoekschriften over de gemeente Roermond. In twee gevallen is een interventie gestart om tot een oplossing te komen.

De gemeente concludeert dat het aantal klachten en de aard ervan in 2024 zijn gestabiliseerd ten opzichte van het jaar ervoor. Het niet of niet tijdig handelen het grootste pijnpunt. De gemeente wil met betrokken afdelingen verbeteringen doorvoeren.

Gerelateerde Artikelen