Roermondse scholieren verkopen zelfgemaakte WOII-producten in pop-upstore

Tussen de vele leegstaande winkelpanden van het Roercenter in Roermond is een tijdelijke pop-up store geopend. Hier laten leerlingen van VMBO 4 van BC Broekhin hun examenproject voor het praktijkvak Economie en Ondernemen zien. Het omvat een expositie over Roermond in de laatste oorlogsmaanden van de Tweede Wereldoorlog. “We hebben een verbinding gemaakt met 80 jaar bevrijding.”
Vol trots tonen Bram Maessen en Pieter Lammerts producten die ze samen met hun klasgenoten hebben gemaakt: houten puzzels, theezakjes, borrelplanken, een kinderleesboek en spelletjes. Er is van alles te zien. Het hele traject van productontwikkeling, vormgeving, marketing en verkoop werd door de leerlingen zelf bedacht en georganiseerd. Geïnspireerd op het leven tussen 1940 en 1945.
Docent Roeland Broecks legt het doel van het project uit: “Het gaat vooral om niet te vergeten, om herinneringen levend te houden en historisch- en burgerschapsbesef te vormen bij de oudere, maar vooral de jongere generatie.”
Broecks is vol lof over het kaartenspel sjtechele dat de scholieren ook zelf hebben ontwikkeld: “Er is gebruik gemaakt van originele ansichtkaarten uit de periode 1939-1945 die door een drukker ingescand en gedrukt zijn. Er zijn karikaturen te zien van bekende personen uit de periode Tweede Wereldoorlog.”
Ook het kinderboek opa Thies, een fictief persoon die allerlei avonturen heeft meegemaakt tijdens de oorlogsperiode, wordt vol trots getoond. Het bijzondere aan het boek is dat het geschreven is in zowel het Nederlands als het Remunjs.
(Tekst verder onder de foto)

De scholieren geven ook rondleidingen aan basisschoolleerlingen uit groep 8. Er is een educatieve speurtocht door de stad uitgezet die langs verschillende historische plekken en gebouwen loopt zoals het verzetsmonument, plaquettes en stolpersteine.
Bram en Pieter staan graag in de winkel. “Ik vind het mooi om hier te mogen staan en om te zien hoe de producten die je zelf hebt gemaakt, worden verkocht.” En daarmee is Pieter het helemaal eens.
De pop-upshop is nog tot donderdag 27 februari geopend. Op zondag 23 februari is de winkel gesloten.
