Roermond

Wonen Limburg bekijkt tweede lift voor Roermondse flat met liftproblemen

Wonen Limburg wil gaan onderzoeken of er een tweede lift te realiseren is in het flatgebouw aan de Lindelaan in Roermond. Daar zitten bewoners al sinds 14 maart zonder werkende lift, terwijl er juist veel mensen wonen die er afhankelijk van zijn. Het is niet de eerste keer dat de lift langdurig buiten gebruik is.

Dat kregen zo’n vijftien bewoners van flatgebouw Lindeborg woensdag te horen op het kantoor van Wonen Limburg. De bestaande lift eerst werkend krijgen, is op het moment de grootste prioriteit voor de woningstichting.

De toezegging voor een onderzoek naar een tweede lift komt, nadat het merendeel van de bewoners aandrong hierop na een discussie over onder meer de technische haalbaarheid ervan. Er moet worden gekeken naar de mogelijkheden binnen het pand, maar ook wordt gekeken naar een mogelijkheid buiten het pand. “Kan er geen glijbaan naar beneden komen”, grapt een van de bewoners tegen de rest.

Eerder werden, als noodgreep, trapliften geïnstalleerd, maar dat is voor veel bewoners geen oplossing. Sommigen zijn de wanhoop nabij, blijkt bij het gesprek. Zo blijkt volgens de aanwezigen dat de trapliften niet naar behoren functioneren. Ook zorgt het voor frustratie, omdat niet alle bewoners er goed mee om kunnen gaan. Zo laten sommige bewoners de stoel uitgeklapt. “Soms voel ik me net de conciërge van de stoeltjeslift”, vertelt bewoner Maikel van Veldhoven. En het gebeurt regelmatig dat de traplift er op de derde etage mee ophoudt, zo zeggen de bewoners.

Foto: VML Nieuws

Wonen Limburg heeft momenteel jongerencentrum DB4ALL ingeschakeld. Iemand van het centrum is regelmatig te vinden in het appartementencomplex aan de Lindelaan en fungeert als helpende hand voor bewoners. Het gaat daarbij om hand en spandiensten zoals het dragen van boodschappen of bij het gebruiken van de traplift.

Vertrouwen kwijt

Veel aanwezigen zijn het vertrouwen kwijt in hun woningsstichting. Anderhalf jaar geleden zaten de bewoners al tien weken zonder lift. En ook nu lijkt het erop dat de bewoners het komende weken weer zonder lift moeten stellen. Tijdens de bijeenkomst benadrukt Wonen Limburg als pleister op de wonde dat in eerste instantie de wachttijd twaalf weken zou zijn, maar dat nu vier weken is.

“Wat u mij hier vertelt is kletskoek”, vertelt bewoner Frans Janssen nadat Wonen Limburg tijdens de bijeenkomst de nieuwste feiten heeft gepresenteerd. “Hoe kan het dat er anderhalf jaar geleden een renovatie is geweest waarbij alle onderdelen vervangen zouden worden en dat we nu weer in deze situatie zitten?”, vraagt Van Veldhoven zich hardop af. Een medewerker van de woningsstichting laat weten dat ze in gesprek willen met het liftbedrijf over de gang van zaken in de flat.

Voorlopig moeten de bewoners zich blijven behelpen totdat hun geliefde lift weer operationeel is.

Gerelateerde Artikelen