Weert

‘Heractivatie spoorlijn Hamont-Weert hoeft geen 100 miljoen te kosten’

Het opnieuw laten rijden van een trein op het traject Antwerpen-Weert hoeft helemaal geen 90 tot 150 miljoen euro te gaan kosten. Door gebruik te maken van ‘batterijtreinen’ hoeft de bovenleiding tussen Hamont en Weert niet aangepakt te worden. Dat stelt ingenieur Arco Sierts.

Het grote knelpunt bij het opnieuw laten rijden van een trein tussen Weert en Antwerpen is de elektrificatie van het stuk van Weert tot net voorbij de Belgische grens in Hamont. Uit onderzoek van ProRail blijkt dat die werkzaamheden 90 tot 150 miljoen moeten gaan kosten. Ingenieur en onafhankelijk spooradviseur Sierts vertelt aan het toonaangevende SpoorPro dat een trein met batterijen op de al geëlektrificeerde stukken, de batterijen kan opladen om vervolgens de overige 8 tot 10 kilometer op die batterijen te rijden.

Concreet zou het betekenen dat de Belgische vervoerder NMBS in de door Sierts voorgestelde situatie verantwoordelijk zou zijn voor het gedeelte tussen Antwerpen en Weert. In Weert draait de trein richting Eindhoven en neemt een Nederlandse vervoerder het over. De batterijtreinen hebben al succesvolle testritten gereden tussen Almelo en Hardenberg. Wanneer voor deze optie gekozen zou worden, zou in België nog een elektrische aanpassing moeten plaatsvinden. Sierts noemt die ombouwing heel simpel. België investeerde, in tegenstelling tot de Nederlandse overheid, eerder al miljoenen in de spoorlijn.

Recent gaven Tweede Kamerleden tijdens een werkbezoek aan Weert aandacht aan de spoorlijn tussen Weert en België. Een woordvoerder van staatssecretaris Chris Jansen vertelde aan L1 dat er eerst nog extra onderzoek nodig is “van de inpassingsmaatregelen voor geluid en trillingen.” Ook moet er een kosteninschatting komen voor wat betreft het Belgische spoorsysteem.

Gerelateerde Artikelen