Echt-Susteren

Station Susteren favoriet bij reiziger, maar waarom daalt tevredenheid steeds meer?

Van de vijf treinstations die Midden-Limburg telt, scoorde station Susteren het afgelopen jaar qua tevredenheid met een 7,3 het best. Dat was ook al zo in 2023 en 2022, maar de voorsprong op met name Echt en Roermond (beiden haalden in 2024 een 7,2) is inmiddels flinterdun geworden. Is daar een verklaring voor te vinden?

In elk geval leverde vervoerder Arriva eind 2023 een extra inspanning in Susteren wat betreft de aansluiting van trein op bus en omgekeerd. Richting Roosteren en Maaseik hoeft er ’s avonds en in het weekend niet meer gereserveerd te worden. Bovendien werden richting Nieuwstadt de aansluittijden verbeterd.

Daarnaast kan men sinds die tijd vanaf station Susteren ook rechtstreeks met de bus naar bijvoorbeeld het Sittardse industriepark Noord en de eveneens Sittardse wijk Overhoven reizen. De midibussen die op deze lijn (Sittard-Maaseik) worden ingezet, lijken daardoor ook meer reizigers te trekken. Toch daalde de waardering van het station in Susteren van een 7,6 in 2022 via 7,4 in 2023 naar 7,3 in 2024. Zou het misschien iets met het leegstaande stationsgebouw te maken hebben?

Failliete bloemenshop

In 2021 stond station Susteren provinciaal nog derde in de lijst van tevredenheid. Al was dat wel in coronatijd, toen er minder stations gepeild werden. Bovendien was er toen een winkel van de keten Bloemenshops ’t Station in het voormalige stationsgebouw gevestigd, die veel aanloop kende. Die keten ging echter in 2022 failliet. De zaak in Susteren werd overgenomen door een voormalige medewerkster, maar zij verkoos na een poosje om met haar bloemen te verhuizen naar het eveneens vrijgekomen station Echt.

Sinds die tijd staat het pand leeg, zijn de ramen dichtgeplakt, en duiken er in Susteren regelmatig verhalen op over sloop van het gebouw. Ook zijn er berichten over drugshandel bij het station. Eind vorig jaar deed het gerucht de ronde dat Arriva het pand van de NS zou hebben overgenomen. Navraag vanuit de plaatselijke Dorpsraad Susteren leverde echter een ontkenning op bij Arriva.

Geen sloop stationsgebouw

Woordvoerder Arno Leblanc van de NS, de organisatie die beheerder is van het station en pandeigenaar, stelt tegenover VML Nieuws dat je de sluiting van de bloemenzaak en het waarderingscijfer niet zomaar naast elkaar kunt leggen. “We kijken naar diverse thema’s. Zo wordt het station in Susteren door reizigers weliswaar als wat “minder levendig” beschouwd, maar daar wordt verder niet op doorgevraagd.”

Als pluspunten worden genoemd dat het een schoon station is. Ook koppelen reizigers terug dat het er prettig is om te wachten, ook qua tijdsduur. Waarbij wellicht ook de verbeterde busaansluitingen een rol spelen. De veiligheid krijgt tenslotte een ruime voldoende. Reizigers ondervinden geen hinder van eventuele drugsgerelateerde praktijken.

Wat betreft de toekomst van het leegstaande stationsgebouw kan de woordvoerder niet veel zeggen. Het pand staat te huur en er zijn op dit moment geen sloopplannen. Dat een stationsgebouw langer leegstaat, is volgens Leblanc niet zo uitzonderlijk. Hij bevestigt overigens dat de bouwkundige staat van het gebouw niet helemaal optimaal is.

Tekst gaat verder onder foto

Toen er nog bedrijvigheid was bij het stationsgebouw in Susteren (Foto: Marcel Boreas)

Overige stations

De andere vier treinstations in Midden-Limburg presteren met betrekking tot de jaren 2022, 2023 en 2024 over het algemeen vrij constant. Echt gaat van 7,0 naar twee keer een 7,2. Roermond via twee maal een 7,1 naar 7,2. Swalmen schommelt rond de 7 met 7,0 en vervolgens 7,1 en 6,9.

Ook Weert zonder bloemenshop

Alleen Weert kent een grotere fluctuatie van 7,2 via 6,6 naar 6,8. Ook hier verdween, net als in Echt en Roermond een winkel van Bloemenshops ’t Station. Maar ook hier is niet duidelijk of er een direct verband is met de waardering. In Weert speelde onder andere een lekkage in de tunnel, en moeten de trappen en toiletten worden vernieuwd.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button