Groei Outlet Roermond is niet oneindig: politiek wil outletbelasting en treinverbinding

Begin april kondigde de Designer Outlet Roermond aan om te willen groeien naar 10 miljoen bezoekers per jaar. Dat leidde tot veel vragen over bijvoorbeeld de verkeersveiligheid en hoe de binnenstad ermee omgaat. Politiek Roermond boog zich woensdagavond over het onderwerp. Eerder gezegd: Jos van Rey van de LVR tegen de rest.
De outlet is voor Roermond een belangrijke factor voor naamsbekendheid en werkgelegenheid. Maar de vraag heerst nu of uitbreiden nog wel haalbaar is. Tijdens de commissievergadering stelden meerdere raadsleden enkele eisen voor de grootste publiekstrekker van Roermond.
Jos van Rey ziet de uitbreiding van de toeristentrekker juist zitten. Hij was in 1999 een van de kartrekkers die het merkenpaleis binnenhaalde. “De combinatie van de outlet en de binnenstad heeft gezorgd voor een geweldige ontwikkeling. We hebben toen voor de outlet gekozen om de binnenstad te verbeteren en om werkgelegenheid aan te bieden.”
“Wat de VVD allemaal verkondigt is een persoonlijke kruistocht tegen de outlet en de binnenstad”
Jos van Rey, LVR
Onenigheid
VVD’er Jonathan Felix mocht het agendapunt openen in de raadszaal en kon meteen op kritiek rekenen van Van Rey. Met de nodige interrupties liet hij duidelijk merken het oneens te zijn met de VVD. Tot ongenoegen van Felix. “Als dit het niveau is, dan gaat het een lange avond worden”, stelde hij.
Volgens Felix moet de outlet meer zijn dan een winkelcentrum langs de N280. “Met een omzet van 800 miljoen euro mag het een maatschappelijke bijdrage leveren. Het merkendorp zou moeten meebetalen aan de infrastructuur van Roermond, want waarom moet de provincie of gemeente de beurs trekken voor de verkeersoverlast die zij veroorzaken”, stelt Felix.
Ook stelt de VVD dat de outlet een bijdrage moet leveren van twee euro per bezoeker. Daarnaast kan met een pendeldienst ingezet worden op meer parkeerplekken buiten het outlet. Tot grote verontwaardiging van Van Rey. “Wat de VVD allemaal verkondigt is een persoonlijke kruistocht tegen de outlet en de binnenstad. Er is al eens onderzoek gedaan naar externe parkeerplekken en daar kwam niets uit”, aldus van Rey.
“Uitbreiding betekent meer autokilometers, meer CO2-fijnstof, meer geluidsoverlast wat uiteindelijk resulteert op een aanslag op de gezondheid van onze inwoners”
Patricia Vaessen, GroenLinks
De stad van de Outlet
De raadsleden waren het bijna allemaal eens dat het miljoenenbedrijf van McArthurGlen aan bepaalde eisen moet voldoen. Toch zien ze ook de waarde van de winkelgrootmacht in. “Als ik ergens kom, dan is Roermond ook de stad waar de outlet ligt”, aldus Ron Piepers van de PvdA. “Maar ik wil dat Roermond bekend staat als een historische stad waar je kunt leven, wonen, werken en kunt recreëren. Er zijn namelijk een paar dingen die niet goed aan het outlet zijn. Zo kost het erg veel energie, want deuren moeten altijd geopend blijven tot vijf graden Celsius. Daarnaast is de verkeerssituatie niet altijd even goed.”
Piepers ziet net als Felix graag dat er een zogeheten ‘outletbelasting’ komt. “Deze opbrengst kan worden gebruikt om de overlast in Leeuwen tegen te gaan. Het geld kan ook in scholen worden gestoken, om het onderwijs te betrekken.”
Vervuiling
GroenLinks uitte vooral zorgen over de gezondheid van de Roermondse bevolking. Volgens Patricia Vaessen is ‘de keerzijde van de outlet’ voelbaar. “Verkeersdrukte, luchtvervuiling, overlast in de wijken en de binnenstad staat onderdruk”, begint ze haar betoog.
Vooral op Duitse dagen ziet Vaessen dat drukte de spuigaten uitloopt. Meer files zorgt voor meer ergernis en meer luchtvervuiling. “Wegverkeer is de grootste oorzaak van gezondheidsverlies. Uitbreiding betekent meer autokilometers, meer CO2-fijnstof, meer geluidsoverlast wat uiteindelijk resulteert op een aanslag op de gezondheid van onze inwoners.” Als alternatief zou ze graag een treinverbinding realiseren van Duitsland naar de outlet. Hierbij zou laatstgenoemde een financiële bijdrage moeten leveren.
De officiële aanvraag vanuit de outlet voor uitbreiding moet nog plaatsvinden en er lopen nog enkele onderzoeken. Daar wil wethouder Dirk Franssen graag op wachten.