Echt-Susteren

Afsluiting bruggen Julianakanaal duurt mogelijk vele maanden

Het nieuws kwam totaal onverwacht, dinsdagmiddag. Een drietal bruggen over het Julianakanaal is met ingang van woensdag gedeeltelijk op slot vanwege slijtage. De maatregelen zouden wel eens tot ver in het nieuwe jaar kunnen gelden. Inmiddels heeft Rijkswaterstaat de omleidingsroutes bekendgemaakt, en hebben de eerste verontruste betrokkenen in het gebied hun stem laten horen. Een stand van zaken de dag na de bekendmaking.

De brug waar de getroffen maatregelen het zwaarst zullen zijn is die bij Roosteren op de N296. Daar zijn voertuigen van meer dan 3,5 ton niet langer welkom. Bij de bruggen in Illikhoven en Echt ligt dat gewicht bij 50 ton. In Illikhoven moet het verkeer daarbij om beurten over het midden van de brug rijden, precies zoals dat de afgelopen jaren ook bij de brug over het Julianakanaal in Urmond het geval was.

Lees ook: Bruggen Julianakanaal slijten sneller dan gedacht, zwaar verkeer omgeleid

A2-verbreding

Opvallend is dat de brug bij Roosteren enkele weken geleden nog gebruikt werd als omleidingsroute in het kader van de A2-afsluiting. Of het verkeer toen gevaar gelopen heeft kan A2-omgevingsmanager Eric Eussen niet zeggen. Wel stelt hij dat de afsluiting geen gevolgen heeft voor die verbreding: “Het enige is dat bij een nieuwe afsluiting van de A2 andere omleidingsroutes moeten worden bedacht.” Woordvoerder Alexander Dekkers van Rijkswaterstaat benadrukt desgevraagd het preventieve karakter van de afsluiting. “Elke brug wordt jaarlijks aan een visuele inspectie onderworpen. Eens in de zes jaar is er een diepgaand onderzoek. Het is bij dat onderzoek dat nu deze gebreken aan het licht zijn gekomen.”

Tekst gaat verder onder foto

De brug in Roosteren

Diverse betrokken partijen

Ruim een week geleden werd intern duidelijk dat maatregelen noodzakelijk waren. Rijkswaterstaat is daarop in overleg getreden met betrokken partijen als de gemeenten Echt-Susteren, Sittard-Geleen en de provincie Limburg. De woordvoerder vreesde voor enige chagrijn bij de overheden, maar dat viel mee. “Natuurlijk is hier niemand blij mee, maar iedereen reageerde professioneel. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de brug in Roosteren de zwaarste slijtage kent, gevolgd door die in Illikhoven. Bij de brug in Echt is de schade het lichtst.”

Werk van lange adem

De Belgische krant Het Belang van Limburg meldde dinsdagavond dat de maatregelen wel eens tot augustus 2026 zouden kunnen duren. Woordvoerder Dekkers sluit dat niet uit. “We weten nog niet wat aanvullend onderzoek gaat opleveren, en alleen al dat onderzoek kost de nodige tijd, nog los van wat daarna eventueel volgt. Eind 2026 zou ook zomaar kunnen.”

Tekst gaat verder onder foto

Vrachtverkeer was woensdagochtend nog mogelijk in Roosteren

Zorg van omwonende

Iemand die zich bezorgd toont over de afsluiting en vooral omwille van de omleidingsroutes, is Mark Reijnders. Hij woont aan de Ruitersbaan in Roosteren en vreest de nodige overlast, zeker na de feestdagen. Reijnders stuurde inmiddels al een mail naar een aantal instanties. Eerder trok hij al aan de bel toen een riooltransportleiding in Roosteren moest worden vervangen. Reijnders pleit ervoor om ook de Pater Sangersbrug in Maaseik voor het vrachtverkeer af te sluiten, om zodoende Roosteren te ontzien.

Lees ook: Protesten houden werkzaamheden N296 Roosteren niet tegen

Omleidingsroutes

Bij Rijkswaterstaat geven ze aan de zorgen van Reijnders te begrijpen, maar dat daar eerst het nodige overleg voor nodig is, ook met Belgische partijen. Toch lijken de gekozen omleidingsroutes Reijnders enigszins tegemoet te komen. Zo is een grote omleiding voorzien die vanuit Roosteren via de A2 loopt tot aan Ittervoort en vervolgens via Kessenich naar Maaseik. Een tweede lokale omleidingsroute leidt het vrachtverkeer vanuit Oud-Roosteren via de brug in Illikhoven naar Maaseik. Reijnders vreest echter dat gaandeweg steeds meer vrachtverkeer voor de kortere, lokale variant zal kiezen.

Tekst gaat verder onder foto

Passeren bij toerbeurt in Illikhoven

Politieke vragen

Reijnders zegt inmiddels ook signalen vanuit de politiek in Sittard-Geleen te hebben gekregen. Daar zou de vrees bestaan dat vrachtverkeer van de omleidingsroute zal afwijken en via Holtum zal rijden. Maar ook in Echt-Susteren leven er vragen. Zo heeft raadslid Jos Wackers van Lijst Samenwerking intussen al vragen aan het college gesteld. Daarin geeft het raadslid onder andere aan beducht te zijn voor sluipverkeer in Roosteren.

Situatie ter plekke

Woensdag tegen het middaguur bleek de brug in Illikhoven al gedeeltelijk afgesloten en stonden er verkeerslichten. In Roosteren was daarentegen nog niks te zien van een afsluiting en reden ook nog steeds zware vrachtwagens over de brug. Een blik op de sheets van Rijkswaterstaat omtrent de omleidingsroutes laat zien dat er voor die routes heel wat extra bebording nodig is. De vraag is dan ook vooral hoe snel die met kerst in het vooruitzicht geleverd kan worden, om tot een adequate afsluiting te komen.

Gerelateerde Artikelen