Echt-Susteren

Echt-Susteren heeft een fietsambassadeur: maar wat doet die precies?

Peter van Troost, voorzitter van de Fietsersbond Echt, is benoemd tot fietsambassadeur in Echt-Susteren. De gemeente en de Fietsersbond slaan de handen ineen om fietsen in de gemeente veiliger en aantrekkelijker te maken. Volgens Van Troost moet er worden ingezet op veilige en comfortabele fietsvoorzieningen en op rijgedrag. Hij werkt daarbij nauw samen met voorzitters van de fietsersbonden uit de regio, waaronder Roerdalen en Roermond.

Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeente werken volgens Van Troost niet altijd goed samen, bijvoorbeeld als het gaat om alternatieve routes tijdens (weg)werkzaamheden. Daardoor zijn er vaak oplossingen die niet veilig uitpakken. Hij wil als fietsambassadeur onder meer adviseren over hoe zaken comfortabeler en veiliger gemaakt kunnen worden als het om fietsen gaat.  

Veilige en snelle fietsroutes

De benoeming van Van Troost is het resultaat van een oproep van GroenLinks in de gemeenteraad om meer aandacht te besteden aan fietsinfrastructuur en voorzieningen. De gemeente zet in op verbeteringen voor fietsers. Een belangrijk aandachtspunt is de aanleg van veilige en snelle fietsroutes tussen de verschillende kernen. Fietspaden nodigen volgens Van Troost namelijk nog niet uit om langere stukken te fietsen, bijvoorbeeld door oncomfortabele klinkers die ervoor worden gebruikt. 

Een voorbeeld dat Van Troost geeft, is de Peijerstraat in Echt, waar volgens hem sprake is van gebrekkig onderhoud. Onder andere met plassen op de fietspaden, lang nadat het opgehouden is met regenen. “Situaties zoals deze zijn er op meerdere plaatsen en nodigen niet uit om met de fiets op stap te gaan”, aldus Van Troost.

Peijerstraat Echt. Foto: Peter van Troost

Door de groeiende populariteit van e-bikes, fatbikes en speedpedelecs (snelle elektrische fiets) wordt de aanleg van veilige en snelle fietsroutes steeds urgenter. “De fatbike als elektrische fiets is niet het probleem, maar eerder het gedrag. Veel rijders gedragen zich niet sociaal in het verkeer”, aldus de fietsambassadeur. Veel mensen zijn volgens Van Troost negatief over e-bikes, maar hij ziet het net als een auto. “Een voertuig op zich is niet gevaarlijk. Degene die rijdt, bepaalt of een voertuig gevaarlijk is.”

Zo is het ontwerp in Susteren bij de Dieterderweg een punt waar fietsers in de knel komen. “Bij weinig verkeer worden de auto’s niet afgeremd. De brutaalste neemt voorrang. Hier laten ouders hun kinderen niet fietsen, terwijl het een belangrijke fietsverbinding is”, aldus Van Troost.

Dieterweg in Susteren. Foto: Peter van Troost

Fietsvriendelijke voorzieningen 

Het moet volgens Van Troost ook makkelijker worden om de fiets te pakken voor bijvoorbeeld boodschappen. “In veel gevallen is de fiets ook sneller dan de auto, zeker wanneer je binnen de bebouwde kom woont.” Wel moet er gewerkt worden aan meer fietsvriendelijke voorzieningen, zoals fietsenstallingen en rustplekken. Meer plekken om bijvoorbeeld je fiets veilig te stallen zorgt er volgens Van Troost ook voor dat mensen uitgenodigd worden om de fiets te pakken. 

Gerelateerde Artikelen

Back to top button