Als de Wet van Murphy zijn kans schoon ziet: een middagje filegolven in de regio
Omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat Eric Eussen beleefde zondagavond zijn ‘finest hour’. Buiten een onwillige oude veetunnel en een handvol activisten was het eerste afsluitingsweekend voorbeeldig verlopen. Wat heet, in plaats van een gehoopte 25 procent verkeersreductie, besloot maar liefst 60 procent van de weggebruikers het afgelopen weekend niet in de buurt van de afgesloten A2-omgeving te gaan rondrijden. Dat hadden ze bij Rijkswaterstaat in hun stoutste droom niet verwacht. Maar op die stoute zondagse droom volgde al snel een heuse maandagse nachtmerrie. Met dank aan de spreekwoordelijke Wet van Murphy: als er iets fout kan gaan, dan gaat het ook fout.
En die nachtmerrie begon eigenlijk al in de nacht van zondag op maandag met een telefoontje richting huize Eussen. “Het werk is later klaar, en er is een probleempje met het asfalt.” In de loop van maandag bleek dat probleempje een heus “big problem” te zijn. De A2 moest in zuidelijke richting rond het middaguur acuut dicht. En niet voor enkele uurtjes, maar zeker achttien uur lang, tot dinsdagmorgen 06.00 uur. En dat had ook gevolgen voor de samenwerkende streekomroepen in de regio. Een ’s morgens opgenomen interview met Eussen kon grotendeels ongebruikt linea recta het archief in, en een achtergrondverhaal met wethouder Meuwissen in Echt-Susteren over de doorstroming op de N276 bij calamiteiten is voor latere datum. In plaats daarvan volgde een rondje in de regio, hoe ziet een verkeersinfarct er in de praktijk uit?
Tekst gaat verder onder de foto

De rit begint bij streekomroep MijnStreek Vandaag in Urmond, de samenwerkingspartner van VML Nieuws bij A2-onderwerpen. Via de N294 gaat het eerst naar Sittard. Tot zover niks aan de hand. Dan linksaf de N276 op richting Nieuwstadt. In zuidelijke richting gaat het langzaam. Afbuigen dan richting Nedcar, de N297 is deel van de omleidingsroute. Vanuit Susteren buigt veel verkeer af, de N297 op. Dat geldt even later ook voor de Verloren van Themaatweg bij Holtum, een sluiproute, daar staat het vast. Vanuit Susteren is de Holtummerweg afgesloten om nog meer sluipverkeer tegen te gaan. Dat zou later op de middag met meerdere wegen gebeuren. Richting Susteren rijden is wel mogelijk.
Afwateren op de A2
Dan naar Echt. Als er halverwege twee Arrivatreintjes passeren staat het vanaf Slek tot aan de overweg direct stil. Centrum Echt blijft een bottleneck, verlengde groentijden of niet. Op de A2 is dan iets bijzonders aan de hand. De A73 kan niet fatsoenlijk “afwateren” op die A2. Vrachtwagens houden de zaak op. Die mogen op de A2 niet inhalen. De colonne trucks op het rechter rijvak gaat maar tergend langzaam vooruit. Tot de afrit Roosteren lijkt de rit op die manier meerdere uren te duren.
Tekst gaat verder onder de foto

Heuse dorpsfiles
Over Roosteren gesproken, veel wegverkeer, ook vrachtwagens rijdt binnendoor via Aasterberg naar Roosteren. Daar is die weg echter niet op berekend. Bij tegemoetkomend landbouwverkeer moet iedereen dan ook fors in de ankers. Het verkeersaanbod in Roosteren zelf is dusdanig groot dat het op de Maasoever en Jan Petersstraat helemaal stilstaat. In Dieteren later hetzelfde ongewone beeld, door sluipverkeer dat vanuit Echt via De Doort rijdt.
Poolse Seat haat pionnen
Terug naar de autoweg. Ter hoogte van Roosteren moet het verkeer in zuidelijke richting van de A2 af, dan eerst in noordelijke richting naar Oud-Roosteren rijden, vervolgens oostwaarts naar Dieteren en Susteren, en dan weer naar het zuiden op Nieuwstadt aan. Niet iedereen vindt dat een logische route. Om sluipverkeer te voorkomen is het industrieterrein Holtum-Noord oprijden niet mogelijk. Een dame met Pools kenteken denkt daar anders over, en omzeilt de pionnen door haar oude Seat behendig 180 graden om een verkeerseiland heen te gooien.
Tekst gaat verder onder de foto

Steeds meer wegen worden ondertussen afgesloten, de afslag Roosteren op de A2 in noordelijke richting, een westelijke route via Holtum-Noord, alles om de omleidingsroutes te ontzien. En zo wordt het zelfs voor mensen die in de buurt bekend zijn nog een puzzel om op de plaats van bestemming te komen. De afstand Oud-Roosteren-Dieteren, doorgaans goed voor nauwelijks een minuutje duurt nu zo’n 10 minuten.
Uiteindelijk komt de auto tot rust in Susteren. De maandagse werkdag van omgevingsmanager A2 Eric Eussen vermoedelijk op dat moment nog lang niet.




