Nieuwkomers leren in Weert Nederlands om weer voor de klas te kunnen gaan staan

De tekorten in onderwijsland aanpakken met nieuwkomers in Nederland, dat is de insteek van het project Wereldburgers voor de Klas in Weert. Een voor Limburg uniek project in Weert, met deelnemers vanuit de hele regio.
“Ik ben er zeker van dat jullie fantastische docenten worden”, zo klonk het uit de mond van gedeputeerde Elianne Demollin bij een bezoek aan middelbare school Het College woensdagmorgen. Zij kwam, samen met Weerter wethouder Martijn van den Heuvel, op werkbezoek om een kijkje te nemen bij zestien nieuwe Nederlanders. Uit een groep van 100 geïnteresseerden werden zij geselecteerd om te starten als ‘Wereldburger voor de klas’.
Wereldburgers, geschoold als docent. In het lokaal zat woensdag voor meer dan 100 jaar aan werkervaring als docent. Nieuwe Nederlanders die graag hun oude beroep weer zouden willen beoefenen, maar dat nu niet kunnen door hun beperking met de Nederlandse taal. Twee keer per week krijgen zij drie uur les in de Nederlandse taal, ze volgen workshops over het Nederlandse onderwijssysteem, het sociale stelsel en bijvoorbeeld het voeren van een oudergesprek.
Meer dan honderd jaar aan lesgeef-ervaring
De kandidaten vertelden aan de politici hoe graag ze weer voor de klas willen staan. De Turkse Malik werkte al 15 jaar als wiskunde docent en vertelde over zijn hoop om aan het eind van het jaar een sollicitatiegesprek als docent te kunnen gaan voeren.
Yasmin komt uit Syrië en werkte al vier jaar als docent. De 29-jarige, uit Irak afkomstige, Sirwan was natuurkunde-docent en İlknur stond al 17 jaar voor de klas als docent Engels. Met net zoveel ervaring als İlknur zat ook Mustafa tussen de kandidaten, geschoold als scheikunde-docent.
Tekst gaat verder onder de foto

Bijna alle kandidaten hebben hun weg richting het onderwijs al terug gevonden. De een werkt als onderwijsassistent op het Broekhin College in Roermond, de ander als pedagogisch medewerker in een kinderopvang en weer een ander als vrijwilliger in een internationale schakelklas. Ze toonden allemaal hun dankbaarheid voor de gekregen kansen maar ook het verlangen om hun beroep weer uit te kunnen gaan voeren.
Diep onder de indruk
Gedeputeerde Demollin was diep onder de indruk van de nieuwkomers: “Ik heb respect voor jullie. Jullie hebben dingen meegemaakt waar ik mij geen voorstelling van kan maken. Diep respect voor wat jullie doen.” Zo vertelde ze tegen de klas vol docenten. “Mooi dat Weert de kans biedt en mooi dat jullie de kans nemen. Het leren van een nieuwe taal en cultuur vind ik heel knap”, lichtte ze toe. Opmerkingen die voor emoties onder de kandidaten zorgden.
“De Wet van Ohm is de Wet van Ohm: een scheikundige formule is een scheikundige formule”, aldus de gedeputeerde. “De kandidaten zijn gedreven in hun vak. Het gaat er alleen om hoe je het in een andere taal uitlegt en uitspreekt. Ze hebben echt liefde voor hun vak. Ik zag een hoop gedrevenheid om hun droom weer op te pakken.”
Uniek in Limburg
“Het is de eerste Wereldburgers voor de Klas in Limburg”, vertelt wethouder Van den Heuvel. “We hebben gekeken waar de tekorten zitten en in het onderwijs loopt het spaak. Nieuwe docenten vinden wordt een grote uitdaging met alle pensioengerechtigden die er aan komen. Als we nu niks doen en de talenten in dit land niet benutten, dan komen we voor grote uitdagingen te staan.”
Tekst gaat verder onder de foto

De groep kandidaten komt uit de hele regio, van Roermond tot Helmond. De gemeente waar de kandidaat woont, doet de financiering. De gemeente Weert faciliteert. Na drie kwartier gingen wethouder en gedeputeerde weer verder. Voor de kandidaten geen probleem. Zij pakten hun spullen en trokken naar het volgende lokaal voor de volgende les.