Reisbureaus Midden-Limburg: meivakantie meer in trek, sterke voorkeur voor vliegvakanties

De meivakantie begint aanstaande vrijdag en de belangstelling voor reizen neemt weer toe. Wat merken de reisbureaus in Midden-Limburg hiervan? Hoe zit het met ‘vliegschaamte’ in onze regio en wat zijn de vakantietrends? We spreken met Reisbureau Schoenmaeckers in Susteren, TomsTravel in Roermond en de zelfstandige Nederweertse Brigitte Verheijen, aangesloten bij Travel Counsellors.
Uit een gesprek met deze drie professionals blijkt al snel, hoewel ze de reiswereld alle drie net iets anders benaderen, dat er vooral veel overeenkomsten zijn in de vakantievoorkeur van de klant.
Voorkeur voor vliegreizen
Alhoewel het ene reisbureau wat meer insteekt op vliegreizen dan de ander, blijkt het overgrote deel van de reislustige klant voor het vliegtuig te kiezen. Diana Schellings van Reisbureau Schoenmaeckers in Susteren kan er geen exact percentage op plakken, maar wanneer het getal van 60 á 70 procent genoemd wordt, zegt ze: “Ik denk toch nog wel iets hoger.”
Tekst gaat verder onder foto

Ook bij TomsTravel staat het vliegtuig centraal. Toch ziet het bedrijf redenen om binnenkort het aanbod met betrekking tot andere vervoersmiddelen te vergroten. En bij zelfstandig reisadviseur Brigitte Verheijen, met vooral klanten in en rondom Nederweert, staat eveneens “de vlieger” op de voorgrond. Ongeveer de helft van de boekers gaat voor Europese bestemmingen, denk aan Middellandse Zee-oorden, de rest zoekt het buiten Europa.
Favoriete bestemmingen
De traditionele zonbestemmingen binnen Europa blijken dus nog altijd populair. Bij Schoenmaeckers worden daarnaast cruises genoemd, ook als onderdeel van een bucketlist met de hele familie. Bestemmingen in Azië doen het ook goed, het reisbureau organiseert die zelf.
Als relatief nieuwe bestemming is Albanië toegevoegd. Mensen staan volgens Diana Schellings open om iets nieuws te ontdekken. Ook bij Brigitte Verheijen passeren frequent de nodige exotische bestemmingen, van Afrika tot Japan.
Tekst gaat verder onder foto

Dubbele marktontwikkeling
Regelmatig komt het woord “corona” terug in de gesprekken. De uitbraak is inmiddels zo’n vijf jaar geleden, maar het virus heeft nog steeds uitwerking op de markt, zo blijkt. Met name op de motivatie van de reizigers, dat ze vooral moeten profiteren van wat nu kan.
Er lijkt nog altijd een inhaalbeweging aan de gang. Meerdere reisaanbieders signaleren daarnaast een dubbele ontwikkeling, enerzijds het principe van “the sky is the limit”, maar ook het aantal afhakers neemt toe. Mensen voor wie het vliegen te duur is geworden. Zij stellen reizen uit, reizen minder vaak of kiezen voor een ander type vakantie.
Tom Kanders van TomsTravel: “Voor ons is het aanleiding om binnenkort ook meer autovakanties te gaan aanbieden, bijvoorbeeld naar de Alpenlanden. Brigitte Verheijen herkent die ontwikkeling en vindt ze op zich niet verkeerd: “Dat een vliegreis goedkoper was dan een treinticket naar Amsterdam is absurd.”
Meivakantie
De meivakantie wordt steeds populairder om op reis te gaan. Alle drie signaleren die trend. Een van de redenen is volgens Diana Schellings dat door de klimaatverandering een aantal Costa-bestemmingen in hartje zomer als te heet worden ervaren. Tom Kanders noemt nog een andere reden: “We werken veel met Duitse touroperators, en in Duitsland kennen ze geen meivakantie. Meer dan in Nederland is daar dan nog sprake van laagseizoen en daar profiteert de klant qua prijsstelling van.”
Tekst gaat verder onder foto

Vliegschaamte
Het woord ‘vliegschaamte’ komt vaak terug in de media. Zien ze dat ook terug bij de reisbureaus? In Nederweert niet, zegt Brigitte Verheijen. In haar gesprekken met klanten is het geen thema. Ook de andere twee herkennen dat beeld. Datzelfde geldt voor de mogelijkheid van CO2-compensatie die door touroperators regelmatig wordt aangeboden. Ook daar is nauwelijks belangstelling voor, zeggen ze alle drie.
Ontzorgd worden
Tot slot, heeft een reisbureau anno 2025 nog wel een toekomst, je kunt digitaal immers zoveel zelf? De drie vakantiespecialisten zien stuk voor stuk nog wel een toekomst voor de reisbureaus, en niet alleen wanneer het om de oudere klant gaat. “Mensen willen ontzorgd worden”, zegt de een. En de ander: “Het is ook voor (groot)ouders wel een prettig gevoel als je weet dat je 18-jarige kroost georganiseerd op vakantie gaat, in de wetenschap dat er in voorkomende gevallen een aanspreekpunt dicht bij huis is.”