Hitteblog: Kinjer-OLS neemt maatregelen • Afval eerder opgehaald
Het wordt een hete week in Midden-Limburg. Aan het einde van de week krijgen we temepraturen tot wel 37 graden en ook ’s nachts blijft het warm. Wat betekent dat voor het dagelijks leven en evenementen?
Het laatste nieuws over de hitte volg je hier:
Lees ook: Zinderende zomerhitte deze week: van 37 graden overdag tot 25 graden ’s nachts
Hitteblog
Hitte op OLS-terrein
Deze week wordt druk gewerkt aan de inrichting van het OLS-terrein in Melick. Vrijdag vindt daar al het Kinjer-OLS plaats. Burgemeester Van Agtmaal vertelt over de genomen hittemaatregelen en waarschuwt ook de mensen die komen kijken naar de optocht om goed te drinken en bijvoorbeeld een paraplu mee te nemen:
Hitteprotocol Rijkswaterstaat geactiveerd
Rijkswaterstaat heeft maandag in Limburg en Noord-Brabant het hitteprotocol geactiveerd om gestrande automobilisten sneller naar een veilige locatie met voorzieningen te brengen. Door de hoge temperaturen, waarbij het wegdek lokaal al boven de 38 graden uitkomt, moeten weggebruikers zo kort mogelijk langs de weg blijven staan. Ook de ANWB verwacht deze week extra drukte door een toename van pechgevallen als gevolg van de hitte.
Kinjer-OLS neemt hittemaatregelen
Aanstaande vrijdag vindt in Melick het Kinjer-OLS plaats met een verwachte temperatuur van 37 graden. De organisatie neemt extra maatregelen tegen de hitte. Zo komen er schaduwplekken en smeerpunten voor zonnebrandcrème. Ook worden extra drinkwaterpunten geplaatst op het terrein en tijdens de optocht.
Dinsdagmiddag overlegt de organisatie met de gemeente Roerdalen op basis van de actuele weersverwachtingen of het verantwoord is om het evenement zoals gepland door te laten gaan. Eventueel volgen er nog meer maatregelen. Het Kinjer-OLS gaat op dit moment volgens planning door, aldus de organisatie.
Bakkerij sluit winkels eerder
Bakkerij Hannen, met verschillende filialen in Midden-Limburg, sluit alle winkels eerder vanwege de hitte. In ieder geval op maandag, dinsdag en woensdag gaan de winkels al om 13.00 uur dicht. 'Er dient in de bakkerij en onze winkels voldoende zorg te zijn voor onze medewerkers en onze kwaliteit in verband met de hitte. Het kan hierdoor voorkomen dat sommige producten niet voorradig zijn', laat de bakkerij weten.
Vroege afvalinzameling
Door de hoge temperaturen start Van Kaathoven deze week vroeger met het inzamelen van afval. Verschillende gemeenten vragen inwoners al om het afval voor 6.00 uur aan straat te zetten of de avond van te voren. "De inzamelaar kan niet terug komen als het afval of oud papier niet op tijd buiten staat", waarschuwt gemeente Weert.
Ook sluit het Milieupark in Roermond op vrijdag en zaterdag al om 13.00 uur. Kijk voor de actuele informatie op de website van je gemeente.



