Grensregio Compact: van provinciebehoud tot IJzeren Rijn-vragen
Elk weekeinde vat VML Nieuws het meest opvallende nieuws van de afgelopen week uit de grensstreek samen, en focust daarbij vooral op de binding met onze regio.
Nieuws over de provincie Belgisch Limburg. De Vlaamse provincies blijven voorlopig bestaan, maar de toekomst ervan wordt onderzocht. De afschaffing van de provincies lag op tafel tijdens de Vlaamse regeringsvorming. In België krijgen gemeenten door fusies steeds meer gewicht. Daarnaast is er ook nog eens de deelstaat Vlaanderen. Dat maakt de provincies voor diverse partijen overbodig. Maar politiek Limburg is erg voor de provincie.
En die nieuwe Vlaamse regering komt meteen met een beleidsvoornemen dat we ook in Nederland zullen gaan voelen, als het tenminste doorgaat. We hebben het namelijk over een digitaal wegenvignet voor buitenlanders. Een oud idee, onlangs al uit de kast gehaald door de Walen. Deskundigen zijn echter kritisch, de provincie Nederlands Limburg heeft eerder al met een rechtszaak gedreigd, en ook Europa staat bepaald niet te springen.
In de nieuwe Vlaamse regering zit één minister uit de grensregio, zijnde de christendemocraat Jo Brouns uit Kinrooi. Hij was in de vorige regering minister van landbouw, en blijft dat ook. Hij krijgt er wel de portefeuille “omgeving” bij, met onder andere stikstof. Brouns is daarnaast al 12 jaar burgemeester van Kinrooi, en volgde in die functie zijn vader Hubert Brouns op, die er tussen 1989 en 2012 in twee periodes 17 jaar burgemeester was.
De oorlog in Oekraïne als breekijzer voor de heringebruikname van de IJzeren Rijn, de historische spoorwegverbinding tussen Antwerpen via Weert en Roermond naar Duitsland? Het Belgische Europarlementslid Wouter Beke ziet wel een mogelijkheid, en heeft vragen gesteld aan de Europese Commissie. Met name sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne investeert Europa veel in snelle, grensoverschrijdende transportnetwerken.
Maar stel dat Europa de IJzeren Rijn wil, wil Nederland die dan ook? En zelfs indien ja, wordt het een hele klus. Het Belgisch traject is deels enkelsporig, Weert-Roermond wordt druk bereden. In Roermond moet gekeerd worden, want De Meinweg (foto) is geen optie. En Venlo wordt ook niet gemakkelijk. Of is het ook een beetje een verkiezingsstunt? Beke is tevens burgemeester van Leopoldsburg, en volgende week zijn er verkiezingen.
Andermaal menselijk leed: Bij jachthaven de Spaanjerd in Ophoven-Kinrooi werd vorig weekeinde het lijk van een 49-jarige man uit Peer in het water aangetroffen. Volgens Vlaamse media gaat het waarschijnlijk om een ongeluk. *** En Marc Moors (62), de kok en oprichter van de bekende brasserie De Buren in Maaseik is na een ziekbed overleden. Hij runde de horecagelegenheid 18 jaar, maar deed daar een half jaar geleden afstand van.
In het nieuw te realiseren bedrijventerrein op de voormalige luchtmachtbasis Elmpt heeft ook het Kreis Viersen zich voor zo’n 10 ha. ingekocht. Ze wil de grond aan de man brengen tijdens de grote Expo Real-beurs dezer dagen in München. Iets verderop in Mönchengladbach klaagt de plaatselijke Kamer van Koophandel juist het gebrek aan bedrijventerreinen in die stad aan. Dat kan ten koste gaan van onze concurrentiepositie, klinkt het.
Dat Mönchengladbach een stedenband koestert met Roermond is bekend, maar nu zoekt de Vitusstad het een stuk oostelijker. Poltawa heet de uitverkorene en ligt centraal in Oekraïne. Bedoeling is om met name ondersteuning te bieden. *** Wie minder ondersteuning behoeft zijn de bevers in Kreis Heinsberg. Zo bouwt het beschermde dier burchten bij het treinentestcenter van Siemens in Wildenrath, iets wat daar zeer ongewenst is.
Zou het door de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober komen, al die openingen in Belgisch Limburg? Deze week onder meer met een nieuwe wandelroute van 179 km. die alle voormalige steenkoolmijnen met elkaar verbindt. Net als in Nederlands Limburg hadden ook onze buren een Oostelijke en Westelijke Mijnstreek. Alleen heette dat daar “Mijnbekken.” Het nieuwe wandeltraject valt onder de zogenaamde Grote Routepaden.
En twee toeristische centra niet ver van de grens hebben een upgrade gekregen. In Zutendaal is het vernieuwde belevingscentrum rond biodiversiteit Lieteberg officieel geopend. Men mikt op 200.000 bezoekers per jaar. Het oude treinstation van As gaat voortaan door het leven als ‘A Station’. Dit belevingscentrum wil natuur, cultuur, geschiedenis en digitale vernieuwing met elkaar verbinden. Ook hier was er een officiële opening.
In Dilsen-Stokkem weten ze ook wel wat een opening inhoudt, daar opent dit weekeinde het cultureel-educatief centrum De Faar, goed voor een prijskaartje van 10 miljoen euro, alleen helemaal af is het nog niet. *** En in hetzelfde Dilsen-Stokkem hadden ze afgelopen week nog iets anders om uit te pakken, namelijk een grote zandzuiger voor de herinrichting van grindgebied Elerweerd, dat is recht tegenover Illikhoven-Visserweert.
Filmmaker Rocky Grispen heeft in Maaseik de titel van “Bokkenrijder” gekregen, een prijs die voor de 4e keer in twintig jaar werd uitgereikt door Het Bokkenrijdersgenootschap. Grispen krijgt de prijs voor de film Zondebokken. De cineast blijft zich trouwens focussen op grensoverschrijdende thema’s. Zo wil hij een film gaan maken over de “Dodendraad”, die tijdens de 1e Wereldoorlog de grens tussen België en Nederland versperde.