Regio

NS-dienstregeling 2026: minder stops in Weert, meer treinen naar Randstad

NS heeft de plannen voor de dienstregeling van 2026 gepresenteerd. Station Weert wordt in het nieuwe jaar in het weekend elk uur één keer overgeslagen. Per uur rijden er straks twee Intercity’s door naar de Randstad, en eentje rijdt tot Eindhoven. Door werkzaamheden bij Vught moeten treinen langzamer rijden tussen Den Bosch en Eindhoven.

Om de dienstregeling toch rond te krijgen en aansluitingen elders niet in gevaar te brengen, laat NS één van de vier huidige Intercity’s per uur niet stoppen in Weert. Reizigers die op het overgeslagen moment gebruik willen maken van de Intercity in Weert, moeten dan wachten op de volgende trein, of kunnen gebruikmaken van een Sprinter naar Eindhoven. De Sprinters richting Eindhoven blijven rijden zoals nu, tweemaal per uur.

Foto: NS Adviesaanvraag Dienstregeling 2026

Rechtstreekse trein naar Utrecht en Amsterdam

Van de twee Heerlense Intercity’s per uur zal er straks eentje per uur via Weert doorrijden naar Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal. Dat is vaker dan nu. Daardoor is een overstap in Eindhoven in dat geval niet langer nodig.

De andere Heerlense Intercity heeft als eindbestemming Eindhoven. Daarbij worden de treinen vanuit Heerlen en Maastricht richting Randstad eens per uur in Eindhoven aan elkaar gekoppeld. Wie in Weert in een doorgaande Heerlense Intercity stapt verliest daardoor 10 minuten in Eindhoven. Van de twee Intercity’s per uur uit Maastricht zal er eentje Weert straks overslaan.

Per saldo vertrekken er in het weekeinde overdag drie Intercity’s per uur richting Eindhoven, nu zijn dat er nog vier. In de randen van de dag zijn dat er minder.

De aanvraag is ingediend bij regionale overheden en reizigersorganisaties, die er hun mening over gaan geven. Vervolgens toetst ProRail of alles daadwerkelijk op het spoor past. In het najaar van 2025 wordt de definitieve dienstregeling bekendgemaakt.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button