Weert wil samenwerken met Neuss, wat voor stad is dat?

Een delegatie uit Neuss bezoekt dinsdag en woensdag de gemeente Weert. De beide steden willen gaan samenwerken. Maar wat is Neuss voor een stad? We namen een kijkje.
Wie met de trein naar Neuss reist krijgt een entree zoals we die in Nederland niet gauw tegenkomen. De stationsinfrastructuur is zwaar vervallen. Graffiti en zwerfvuil komt er in nog veel grotere mate voor dan bij ons. Een combinatie van troosteloosheid die je vaker ziet bij Duitse stations.
Lees ook: Duitse delegatie uit Neuss fietst naar Weert voor verkenning samenwerkingsverband
Opvallend is vervolgens dat wie het station verlaat zowel een Straßenbahn (tram) als een U-Bahn (metro) tegenkomt. En dat voor een stad van nog geen 175.000 inwoners. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat beide verbindingen naar het naburige Düsseldorf leiden. Daarbij is die U-Bahn eigenlijk een gewone tram die pas in Düsseldorf zelf echt ondergronds gaat.
OV-aansluiting
De burgemeester van Roermond zei het een paar maanden geleden al, haar grote wens is een rechtstreekse busverbinding met Mönchengladbach. Dat zou ook de Midden-Limburgse bezoekers aan Neuss van pas kunnen komen. Momenteel loopt de snelste OV-verbinding vanuit Weert via Heerlen en Herzogenrath. Je bent dan zo’n twee uur onderweg om de 75 kilometer vanuit Weert te overbruggen. Met een beetje elektrische fiets ben je sneller. Met de auto naar Neuss duurt overigens een uurtje.

V&D-probleem in Neuss
Qua inwonersaantal zit Neuss even boven Maastricht. Qua allure kan Neuss echter totaal niet tippen aan de Limburgse Maasmetropool. In feite bestaat het centrum uit een langgerekte winkelstraat van ongeveer een kilometer lengte, waar ook de tram doorheen moet, zelfs door het promenadegedeelte. Een weg die overigens van begin tot einde vier verschillende straatnamen heeft.
Ook Neuss heeft zoals veel Nederlandse binnensteden een eigen leegstaande V&D, al heet die in dit geval Galeria Kaufhof. Vorig jaar is een herbestemmingsplan gepresenteerd. Het winkelaanbod in het centrum is ruim, maar niet uitzonderlijk. De leegstand valt mee. Wel mist de binnenstad bezieling. De oorzaak lijkt het grotendeels ontbreken van een echte historische stadskern.

Historisch erfgoed
En die indruk wordt bevestigd bij een bezoek aan de plaatselijke VVV. Die is gevestigd in het stadhuis, gelegen halverwege die lange winkelstraat. In de Tweede Wereldoorlog is veel historisch erfgoed verdwenen, zo vertelt een medewerkster.
Toch is er nog wel wat overeind gebleven. Een historische stadswandeling leidt de bezoeker langs 34 objecten, waarbij de Quirinusbasiliek de meest opvallende is. Ook heel opvallend is het havengebied, dat de binnenstad bijna raakt. Het vormt de poort naar grote industrieterreinen buiten de stadskern.

Andere bezienswaardigheden
Qua musea is het Clemens Sels Museum een belangrijke naam. Het beschikt onder andere over een grote collectie aan Romeinse archeologische objecten. Verder mag Neuss in 2026 de Landesgartenschau organiseren, een soort Floriade-achtige gebeurtenis, waar nu in het centrum al veel reclame voor wordt gemaakt. Daarnaast is Neuss ook een echte schuttersstad, een traditie die in het Weertse ook niet onbekend is.

Een bezoek waard?
Het is maar wat je van een stadsbezoek verwacht. Het is aardig om Neuss te bezoeken als je in de buurt bent, maar of het de moeite is om speciaal naar deze stad te reizen? Mocht je echter liefhebber zijn van tuinen, en van alles wat groeit en bloeit, dan is het wellicht een optie om volgend jaar een gericht bezoek te brengen aan de Landesgartenschau en het stadscentrum samen.
Gastronomie is er ook ruim voldoende. Extra aanlokkelijk: de Duitse horecaprijzen liggen daarbij doorgaans een stuk lager dan bij ons. En schuttersliefhebbers mogen het weekeinde van 29 augustus tot en met 2 september alvast noteren voor het Neusser Bürger-Schützenfest. Dat dit evenement de moeite waard is, weten ze uit eigen ervaring inmiddels ook in Weert.
