Aanloop naar afsluiting A2, een megaklus in vele schijfjes
De afsluiting van de A2 dit weekend is een megaklus waaraan zo’n 700 mensen meewerken. Het gevolg van de 56-uren durende afsluiting is dat meer dan 200.000 weggebruikers een andere route moeten zoeken, want tussen het knooppunt Het Vonderen bij Maasbracht en Urmond is de weg van vrijdagavond 21.00 uur tot maandagochtend 05.00 uur hermetisch afgesloten.
Rijkswaterstaat mag dan wel verantwoordelijk zijn, het werk wordt op een aantal vlakken ook uitbesteed. Zo is Boskalis de aannemer van het project, en deze heeft vervolgens een aantal onderaannemers in dienst. Daarnaast zijn er ook diverse andere bedrijven die elk op hun eigen manier betrokken zijn, zoals vervoerder Arriva. Die moet onder andere kijken hoe ze de vertragingen in het verkeer opvangt in relatie tot de eigen dienstregeling.
Gesloopte bruggen
Op en rond de A2 worden dit weekend zo’n 25 projecten uitgevoerd. Het meest in het oog springend daarbij is de sloop van twee bruggen, namelijk het viaduct Slagmolen bij Echt en het viaduct ’t Rooth bij Born, zegt omgevingsmanager Mark Henfling van uitvoerder Boskalis. Bij die sloop wordt telkens een verschillende methode gebruikt. Dat heeft ermee te maken dat in het viaduct bij Born asbest is aangetroffen. Het viaduct Slagmolen wordt op de locatie in Echt zelf ontmanteld. Het andere viaduct wordt in vier stukken gesneden, getransporteerd naar een locatie naast de A2 en daar verder gesloopt, aldus Henfling tijdens een persgesprek bij Rijkswaterstaat in Roermond.
Tekst gaat verder onder de foto

Ruim 1000 borden
Een andere manager van Boskalis doet zijn werk vanuit een kantoor op het Nedcarterrein in Born, met uitzicht op de A2. Zijn naam is Rembout van Gemert en hij is verkeersmanager. Dat betekent dat hij onder andere verantwoordelijk is voor alle borden die dezer dagen nodig zijn voor de verkeersafwikkeling. Die lagen opgeslagen in een magazijn in Brabant en staan inmiddels op hun plek langs de diverse wegen. En die wegen zijn niet zomaar uitgekozen, legt Van Gemert, staande langs de A2 uit. Door middel van analyse is gekeken welke wegen wel en niet geschikt zijn om het verkeer op te vangen. Ook zijn er heel wat verkeersregelaars. Die staan niet alleen op van tevoren vastgestelde locaties, maar kunnen ook mobiel ingezet worden. De aansturing gebeurt dit weekend vanuit een speciaal daarvoor ingerichte centrale bij Nedcar.
Lees ook: Verkeersinfarct in Midden-Limburg verwacht tijdens A2-weekendafsluiting
Tekst gaat verder onder de foto

Arriva
Ook bij vervoerder Arriva wordt de situatie dit weekend voortdurend gemonitord, geeft voorlichter Stefan Claessens aan. Daarbij heeft Arriva enerzijds met treinverkeer, en anderzijds met busvervoer te maken. Bij de trein wordt vooral op drukte gemonitord. Bij de bussen kunnen ook problemen ontstaan doordat de voertuigen zich vastrijden in files en opstoppingen. Arriva raadt dan ook aan om vooraf online de reis te checken. Voor het treinverkeer geldt dit weekend een korting van 50 procent op het traject tussen Roermond en Sittard. Voor de bussen geldt deze korting niet.
Lees ook: Weekendafsluitingen A2: streekomroepen werken samen



